Multicultureel Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Multicultureel Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Multicultureel Kuala Lumpur

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

25 Maart 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Nadat onze favoriete nieuwslezer, Jan de Hoop ons ’s ochtends ruw uit onze slaap haalt met de mededeling dat er geen treinen naar Schiphol rijden, zijn we direct op zoek gegaan naar een alternatief; Theo bellen of hij ons kon brengen met de auto!

Zo kwamen we gelukkig (ondanks de files) nog ruim op tijd Schiphol aan en hadden we gelukkig nog tijd om even lekker te shoppen en een heerlijke bak koffie te drinken.
Nieuwe zonnebril, nog wat leesvoer en ready for take off!
De vlucht duurt in totaal 11,5 uur en er is een tijdverschil van 7 uur (later ,wintertijd).

Malaysia Airlines is een prima maatschappij. Het eten smaakt prima, alleen de kip was wel heel erg pittig! De tranen stonden letterlijk in ons ogen. Dat beloofd wat voor het eten in Maleisie.
We landen om 07.00 uur lokale tijd en nadat we de koffer hebben opgehaald en wat geld hadden gepind, gaan we richting de trein. Ja, we blijven het proberen…. Er zal toch ergens een trein rijden…? of reikt de invloed van de NS ook tot in Kuala Lumpur?

De trein brengt je in 28 minuten van het vliegveld naar het centrum van Kuala Lumpur. Zouden we een taxi pakken, dan sta je compleet vast in de spits, geen aanrader dus. We moeten nog een klein stukje met de monorail. Ons hotel zit midden in het centrum, zodat alles op loopafstand te doen is! Het hotel vinden was een klus op zich. Het hotel ligt achter Berjaya Time Square, maar wat is de voorkant en wat is de achterkant?

De beschrijving die we van internet hebben geplukt blijkt niet heel handig. Een fantastische poging van google om de engelse routebeschijving voor ons nederlanders leesbaar te maken. Probeer daar maar eens uit te komen....Na enkele verkeerde keuzes, zijn we het maar gaan vragen. Ze zijn ze hier allemaal erg behulpzaam en zijn we er uiteindelijk toch uitgekomen.

Het is ongeveer 33 graden in KL, lekker warm dus! We hebben besloten om niet te gaan slapen, maar gelijk even lekker de stad in te gaan. We gaan eerst naar het hoogtepunt van Kuala lumpur en de trots van Maleisie: Petronas Towers, ook wel bekend als de twin towers die in KL (bijna) overal bovenuit steken.
Twee haltes in de monorail, een klein stukje lopen en we staan aan de voet van de torens. Geweldig om te zien. Een stuk indrukwekkender dan op de foto! Helaas zijn alle kaartjes voor vandaag en kunnen we niet naar boven.

Dan maar even onder de torens doorlopen en ook even in het park er achter geweest. Erg mooi, maar in de zon ook erg warm. Dus even afkoelen in het grote winkelcentrum dat er bij zit. Gelijk maar even lekker gegeten. Het was afgeladen en dus vechten voor een tafeltje

Daarna zijn we gelijk doorgegaan naar de KL Tower (Menara). Dat is de euromast, maar dan in Kuala Lumpur. Tegen de tijd dat we de ingang hebben gevonden, zijn we een drie kwartier verder. Verkeerde afslag genomen..... daar hebben we vandaag al vaker last van gehad.... Eenmaal aangekomen, zijn we het ontzettend zat en we gaan uiteindelijk niet naar boven, maar zijn we gaan terug naar het hotel om toch even bij te komen.

We hebben vervolgens 3 uur geslapen, dat hadden we echt even nodig! We hebben ondertussen trek gekregen en zijn in het de shoppingmall tegenover ons hotel wat gaan eten. En daarna was het tijd om lekker te gaan slapen!!

Na een onrustige nacht, vanwege de jetlag, en de muggen die het op Jo voorzien hadden..... worden we om 08.00 uur wakker.
Eerst heerlijk ontbeten en daarna zijn we als eerste naar weer naar de KL tower gegaan. Deze keer wel omhoog! Het uitzicht is mooi, maar er was behoorlijk wat bewolking, dus het uitzicht is niet heel grandioos. Wel zijn de twin towers goed zichtbaar. Op gelijke hoogte is het een mooi gezicht!

Een extraatje is enkele minuten in de F1 simulator vanwege de GP...lijkt heel wat, maar na 3 minuten werd het spel gewoon gestopt... en kon je vertrekken. Jo was het spel na 2 minuten al zat, maar Daan zat er lekker in! Hij was dan ook teleurgesteld dat hij de ronde niet eens mocht afmaken (al was hij bijna bij de finish, Jo stond nog zo goed als bij de start........).

Door naar de boeddhistische pagode. Flink zoeken, maar met gezond verstand toch gevonden. Het stelde niet heel veel voor. Het gebouw ligt in little india, waar het erg stonk (niet alleen curry) en de straten lagen vol met zwerfvuil. Snel weg dus!

Vlak bij ligt de Nationale moskee. De moskee is niet altijd open voor toeristen (om het uur mogen er alleen moslims in om te bidden en dan hebben de toeristen geen toegang). Wij hebben geluk en kunnen naar binnen (tussen 3 en 4 uur).
We hebben beiden een korte broek aan en dus kregen we een prachtig gewaad aan (of hoe noem je dat?). Jo kreeg zelfs een hoofddoek om en heet vanaf nu Fatima! Staat wel prachtig.

We krijgen nog wat uitleg over de Moskee: er kunnen 15.000 moslims in, 3000 binnen de rest buiten. Zo'n hoofddoek is toch best warm, dus besluiten we er een einde aan te breien en door te gaan naar China town.

We krijgen trek en zijn gaan eten bij de central market. Erg lekker en allemaal erg goedkoop (2 fris en 2 borden warm eten voor 5 euro). Bij toeval vinden we de Chinese tempel Sye nogwat... Klein, maar wel mooi!

We besluiten 's avonds te gaan eten op Jalan Alor. Een bekende straat waar eten en eettentjes langs de weg staan. Keuze genoeg, maar niet zo goedkoop als men doet voorkomen (of wij hebben ons beet laten nemen).....wel lekker trouwens! Wij vermoeden dat wij als toerist een andere prijs betalen dan de locals....onder het mom van "special price for you".

We gaan nog even naar de Twin Towers, want die willen we ook "by night" gezien hebben! Er is een concert en heel Kuala Lumpur is op de been. We komen nog wat andere toeristen tegen, iedereen is heel open en vriendelijk en wil graag een kletspraatje maken.

Het is ondertussen alweer 00.00 uur en dan wordt het toch echt tijd om terug te gaan naar het hotel, ondanks dat deze stad nooit slaapt, moeten wij dat wel! We hebben morgen weer een drukke dag voor de boeg!

• 25 Maart 2012 - 11:22

Theo En Inge:

wat een belevenissen in zo'n korte tijd
    we genieten met jullie mee.

• 25 Maart 2012 - 11:57

Steef & Es:

Wat geweldig leuk om te lezen en zóóo herkenbaar voor ons :-) Geniet er van het is een schitterend land met inderdaad hele vriendelijke mensen.

• 25 Maart 2012 - 16:20

Petra Van Der Zande:

Mooi verhaal en geniet van alles om je heen.

• 25 Maart 2012 - 19:11

Janke En Wim:

Wat hebben jullie mooi weer, maar wij ook hoor alleen niet zo warm. De verhalen komen weer, echt geweldig!!!