Drukte in Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Drukte in Dubai! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Drukte in Dubai!

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

26 Oktober 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Na een heerlijk ontbijt was het de bedoeling om (voor ons doen) vroeg te beginnen met onze ronde door Dubai. Helaas denkt men daar in Dubai daar vandaag anders over.

Het is vrijdag en dat is de vrije dag van de moslims (voor ons zondag). Dat betekend dat bijna alles dicht is…. Het is tevens feestweekend (EID noemen ze het). Dit feest is de afsluiting van de bedevaart periode (als we het goed hebben begrepen). Vanwege dit feest zijn de dienstregelingen aangepast en veel mensen zijn dit hele weekend vrij.

Iets later dan gepland (de eerste metro's gaan pas om 10:00 uur rijden) gaan we onderweg.
We willen starten in Dubai Creek (rivier die door de oude stad ligt). Soms is het niet altijd wat je denkt…en vaak is het al helemaal niet wat het lijkt. Op de metrolijnen staat Dubai Creek netjes aangegeven . De laatste halte van de “green line” Helaas stopt de metro bij de twee haltes eerder en rijdt niet verder door…. De laatste twee haltes zijn blijkbaar nog niet open.
Ook de bus brengt ons niet verder. Wel naar het dolfinarium en kinderpark, maar dat is niet wat wij zochten. Als we naar het dolfinarium willen…is Harderwijk dichterbij. Ietwat teleurgesteld gaan we dan maar door naar iets wat makkelijk te vinden is, de Burj Khalifa. Het hoogste gebouw ter wereld en is 828 meter hoog. Dit gebouw is vanuit bijna alle locaties in Dubai te zien. Dat moeten we dus ook wel kunnen vinden…
…en dat lukt ook.

Als we de metro uitkomen kunnen we kiezen…lopen of met de gratis pendelbus. Die keuze is niet zo moeilijk: Lopen! De pendelbus is er namelijk (nog) niet en met 40 graden in de volle zon wachten is niet zo’n goed idee.
We lopen langs de in aanbouw zijnde overdekte voetgangersbrug zodat in de airco naar de toren en de Dubai Mall kan komen.

Dubai Mall is tegenwoordig de grootste mall ter wereld met meer dan 1200 winkels en 14.000 parkeerplaatsen. In deze mall zit ook het grootste aquarium ter wereld met onder andere een aantal haaien. Je kan in de mall kijken naar een immense wand met prachtige vissen. Ze hebben er meteen diverse attracties aan gekoppeld; een glazen tunnel er onderdoor, een glasbodemboot, snorkelen (in een kooi) en duiken (uiteraard allemaal tegen betaling).

Door naar de volgende attractie: de fonteinenshow. Deze is buiten de shoppingmall en voor Burj Kalifah toren. Elk half uur een spectaculaire show. Het duurt ongeveer 5 minuten, maar is heel gaaf om te zien!

Last but not least: de indoor waterval! En dan niet een maar twee muren waar het water enkele verdiepingen omlaag valt. De beelden van de springende mannen maken het geheel af.
Je kunt je bijna niet voorstellen dat je hier ook nog kunt shoppen….

Vanaf hier door naar Dubai Creek, de goede kant! Je vindt hier de Spice souq, textile souq en gold souq.Spice souq en gold souq liggen in de wijk Al Ras (noordzijde van dubai creek). Textile souq ligt aan de andere kant (zuiden dus..). Om van de ene naar de andere kant van de rivier te komen kan je de toeristenboot pakken (50,- Dirham (12,50) voor een rondtocht van een uur) of de lokale Abra’s. Deze eenvoudige bootjes brengen je naar de overkant voor 1 Dirham (0,25 cent) en zijn veel leuker!
De spice souq is dicht…gold souq daarentegen is erg druk. Ook de textile souq is druk. Lekker druk, veel lokale kleding en gezellig.
Na een rondje souqs hebben we het gehad voor vandaag. We strompelen richting metro. De metro is erg schoon en het blijkt ook wel waarom:
Je mag niet eten, drinken en roken in de metro
Je mag geen alcohol drinken (zouden ze bij de NS ook eens moeten doen….)
Je mag geen kauwgom eten.
Je mag geen vis meenemen in de metro (?)
gepaste kleding is gewenst (3 delig en avondjurk, haha)
Geen intimiteit (daar valt gezellig vasthouden ook onder..)
Daan had kauwgom in zijn mond en een local sprak hem aan, dat als hij kauwgum eet, de kans op een boete erg groot is! Volgende keer maar laten dus.

Aangekomen bij het hotel lekker slapen en morgen vroeg weer een dag!

• 29 Oktober 2012 - 13:20

Glen:

jeminee, wat een ervaringen zeg. Leuk om te lezen! :) warme groet Glen

• 29 Oktober 2012 - 14:04

Lucy.:

Super dat jullie nu in Dubai zijn. Wij waren daar in 2011. Leuk om te lezen alles komt bij ons weer bovenborrelen. Heel veel plezier en tot het volgende verslag.!
    groetjes, Jan en Lucy.

• 30 Oktober 2012 - 11:33

Petra Van Der Zande:

Wat een mooi verhaal hebben jullie er van gemaakt.
    Heerlijk om te lezen1 Geniet er maar lekker van!
    Groeten.