Gek op Geiten - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Gek op Geiten - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Gek op Geiten

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

02 November 2012 | Oman, Nizwá

Vandaag (vrijdag 2 november) gaat de wekker om 5:30 uur. Niet alleen schilpadden, maar ook geiten weten ons vroeg het bed uit te krijgen! We gaan naar Nizwa, waar de wekelijkse geitenmarkt wordt gehouden en omdat iedereen zegt dat je er vroeg heen moet, gaat de wekker dus ook weer vroeg!

Het is bijna 45 minuten rijden naar Nizwa. We komen rond 07.00 uur aan in de stad. Het is niet zo druk als verwacht. Bij de markt staan een aantal mannen met geiten en in een aantal pickup trucks zijn zowel geiten als kalveren ingeladen. Omdat we weinig handel met geiten zien en vanwege de vermelding op onze kaart dat het aan de andere kant van het fort is (achter de moskee) lopen we een stukje door. Helaas, afgezien van een amateuristische tupperwareparty in de rivierbedding naast de parkeerplaats…helemaal geen grote geitenmarkt te vinden.

Als we teruglopen worden we ons bewust van een vreemd gevoel….we zijn op tijd! Te vroeg zelfs! Dat we dat deze reis nog mee mogen maken. De handel met geiten is namelijk wel op de locatie die wij dachten. Het is een rond marktplein waarbij de kopers aan de binnenkant en buitenkant zitten / staan. De handelaren lopen (eigenlijk kan je het beter slepen noemen) met hun geiten rondjes langs de potentiele kopers. Als ze geïnteresseerd zijn, dan begint de onderhandeling over het geld en als ze het eens worden, wordt de koop gesloten. Mooie gewaarwording. Als de geiten op zijn, zijn de kalveren aan de beurt, deze zijn iets groter en moeilijker in bedwang te houden…wat geregeld voor grappige situaties leid als mensen binnen in de cirkel opspringen en een veilig heenkomen zoeken.

We bezoeken ook de vissouk (30 seconden, langer is niet vol te houden) en de groente en fruit souk. Het is ongelooflijk druk en we besluiten weer verder te gaan! We gaan naar de Al Hoota Cave (grot), maar deze blijkt dicht te zijn. Ze zijn al een half jaar aan het renoveren.

We besluiten terug te gaan naar het kamp in de bergen om daar eens even lekker bij te komen! We zitten niet voor niets op zo’n bijzondere locatie, dat het bijna zonde is om de hele dag weg te zijn. Even lekker niets doen en genieten van de stilte en het uitzicht, heerlijk!

• 09 November 2012 - 11:10

Glen: