De Grand Canyon van Oman - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu De Grand Canyon van Oman - Reisverslag uit Nizwá, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

De Grand Canyon van Oman

Door: Daan & Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

03 November 2012 | Oman, Nizwá

Vandaag rustig opgestart en om 8 uur aan het ontbijt en dat zonder wekker. Heerlijk!

We beginnen vandaag met de “Grand Canyon van Oman” de Jabal Shams. Binnen een half uurtje zijn we aan het begin van de route. Het grootste deel van de route is op asfalt en is dus relatief snel af te leggen. Al zijn er ook wat leuke klimmetjes tussen waardoor het tempo er aardig uit gaat.

Aan het eind van de route parkeren we de auto en gaan we te voet verder. De totale “hike” (wandeling) varieert van 2,5 tot 4 uur (afhankelijk van tempo ) en wordt (als het goed is) beloond met een bezoek aan een verlaten bergdorp. Omdat wij niet de hele dag willen “hiken”, besluiten we een gedeelte te doen. Je loopt vlak langs de afgrond wat het ook weer erg spannend maakt. Je moet je hoofd er dus echt wel bijhouden als je over de rotsen aan het klauteren bent.

Het is inderdaad net de Grand Canyon (alleen een stuk minder toeristisch dan in de USA). Bijna elke 10 meter heb je de neiging om weer foto’s te maken. Erg indrukwekkend! Alleen is de volle zon niet heel erg prettig en houden wij het bij een goede indruk van de wandeling. De beloning van het verlaten bergdorp laten we voor wat het is (langs de route naar de Jabal Shams ligt er ook een…en daar hoef je de auto niet eens uit om het goed te kunnen bekijken…;-)).

We rijden door naar Wadi Tunuf. Deze wadi is ook niet ver rijden. Op de heenweg nemen we voor de verandering weer eens de verkeerde afslag (1 te vroeg….) maar we komen wel in een keer bij de juiste wadi aan.

Helaas is het allemaal kurkdroog en valt er (na 5 km hobbelen) NIETS te beleven, behalve een paar verdwaalde geiten. Er zit niets anders op dan de geiten vriendelijk te begroeten en de 5 KM weer terug te hobbelen.

Bij deze wadi werd wel gewaarschuwd voor overstromingsgevaar. Je rijdt namelijk een groot deel van de weg door de rivierbedding. Als het geregend heeft (ook al is het veel verderop) dan kan er ineens een vloedgolf komen. Er zijn al een aantal toeristen geweest die het niet meer na kunnen vertellen. Gelukkig is het in de omgeving al dagen erg droog en komen wij er (weer) zonder kleerscheuren van af.

Vanavond al weer de laatste nacht in een van de mooiste accommodaties waar we ooit zijn geweest (ondanks dat het een tent is). Morgen rijden we door naar Barka, de allerlaatste bestemming in Oman.

• 10 November 2012 - 16:18

Petra Z:

Weten jullie wat Wadi betekend?.....Vlakte.

Wat een natuurschoon hebben jullie weer gezien!