Duiken op de Daymaniyat eilanden - Reisverslag uit Barkā’, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Duiken op de Daymaniyat eilanden - Reisverslag uit Barkā’, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Duiken op de Daymaniyat eilanden

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

05 November 2012 | Oman, Barkā’

Vandaag moeten we ons om 08.30 uur melden bij de duikschool en zetten we onze duikspullen klaar die mee aan boord moeten. De boot is helemaal vol! Het is bijna een uur varen voor we aankomen bij de Daymaniyat eilanden. Deze eilanden zijn beschermd en worden door de lokale overheid goed in de gaten gehouden. Als je wil duiken, dan ben je verplicht om 8 euro per persoon per dag te betalen om hier te mogen duiken.

Het is al weer even geleden (juni) dus we hebben allebei een gezonde spanning. Fahad is onze duikgids. De eerste duikspot is Garden of Eden, ruim 45 minuten varen.

Het water is heerlijk warm (29 graden), maar wij vinden het zicht toch wat tegenvallen. Een meter of 10 tot 15 maximaal, dat komt door de stroming die er staat. Daan heeft ook een fotocamera gehuurd om al het moois vast te leggen. Tijdens de eerste duik heeft Jo last van een lekkende luchtdrukmeter. Ze raakt hierdoor sneller door haar lucht heen, maar over het algemeen verbruikt ze een stuk minder lucht, dus dat moet geen probleem zijn. Daan daarentegen is weer eens snel door zijn lucht heen, wat betekent dat we samen naar boven moeten en de rest van de groep gaat nog even door. Een duik van ongeveer 35 minuten is het resultaat.

Na de eerste duik hebben we even rust, krijgen we wat fruit en koekjes en varen we door naar de tweede locatie, deze is bij Coral garden. Wat koraal en vissen betreft mooier dan Garden of Eden. Leukste is dat we hier afsluiten met het spotten van een schildpad.

Ook deze duik gaat Daan sneller door zijn lucht heen. Maar er is een andere duiker die bijna geen lucht meer heeft om boven te komen. Daan helpt deze man aan een paar teugen lucht (met de reserve-regulator) zodat we allemaal de veiligheidsstop netjes kunnen afronden.

Misschien zijn we verwend wat duiken betreft en elke duikspot heeft zo zijn eigen schoonheid, maar wij vinden het niet de allermooiste locatie (dat blijft Bonaire tot nu toe!). Jo is wel helemaal blij met de watertemperatuur (30 graden) en dat we een dik pak aan hebben.

Heerlijk om het niet koud te hebben tijdens het duiken! Morgen hebben we nog twee duiken op de planning staan, we hopen dat we dan nog iets meer te zien krijgen.

• 11 November 2012 - 14:36

Janke En Wim:

De wereld onder water blijft mooi. Geweldige foto's en geniet nog heeeeeel eeeeven.
    Liefs

• 11 November 2012 - 16:44

Steef En Es:

Wat leuk om te lezen, mooie foto's ook.
    Geniet nog even, tot snel.