per trein door de bergen - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu per trein door de bergen - Reisverslag uit Bandarawela, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

per trein door de bergen

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

25 April 2013 | Sri Lanka, Bandarawela

Auw!! We kunnen vandaag amper het bed uitkomen van de spierpijn in de kuiten! We zijn heel blij dat we de hike van vanochtend hebben afgeblazen! We gaan heerlijk rustig ontbijten en pas om 12.00 uur checken we uit. We gaan nog even het stadje in en overal worden warme truien en jassen aangeboden. In Nederland zouden wij blij zijn met deze temperatuur, maar hier lopen ze met dikke truien en jassen, omdat het zo 'koud'is.

Lucien neemt ons mee om te gaan lunchen bij het duurste hotel (the Grand) van de stad. Als wij op het terras zitten komen er ineens 2 jeeps en 2 auto's aangereden. Het personeel raakt in de stress. Wat gaat er gebeuren? Vol verwondering zien wij dat politie en militairen met grote geweren uitstappen en Lucien vertelt ons dat het de minister is die aankomt. Wat een circus. We genieten van een goede lunch en worden vervolgens naar het treinstation gebracht. We gaan met de trein naar Ella toe.

Deze treinrit duurt 2,5 uur en gaat door de bergen heen. De trein vertrekt om 14.30 uur, tenminste dat is het plan. Lucien geeft aan dat de kans groot is dat de trein ook later vertrekt, maar hoeveel later weet niemand. En inderdaad, de trein heeft bijna 1,5 uur vetraging. De Sri Lankezen lijken hierin te berusten en laten geen spoor van irritatie zien.

We vertrekken uiteindelijk pas om 15.50 uur. We hebben geen kaartjes kunnen krijgen voor de "panorama wagon" dus kopen we 2e klasse kaartjes en proberen in de trein alsnog een plekje te bemachtigen. De panorama wagon heeft aan de achterzijde 2 grote ramen en alle stoelen staan naar achteren gericht. Er is geen airco in deze klasse, maar die heb je ook niet nodig, aangezien we door de bergen gaan en de ramen helemaal open kunnen. Het is niet echt druk in de coupe, maar wel gezellig. Zeker als de locals liederen gaan zingen voor het nieuwjaar. Er blijken nog 2 nederlanders in dezelfde coupe te zitten. Zij zijn bijna aan het eind van 4 maanden reizen. Leuk om verhalen en ervaringen uit te wisselen.

De uitzichten zijn fantastisch. Soms zowel links als rechts een diepe afgrond. En zelfs een behoorlijke hoosbui! Snel de ramen sluiten, voor we drijfnat worden. Als we door een tunnel rijden beginnen al kleine kinderen te schreeuwen, leuk om te zien, maar minder leuk als je in 1 kwartier 5 tunnels door moet ;-).

Na 2 uur komen we aan in Ella. Lucien staat ons al weer op te wachten. Zijn rit ging iets sneller dan de treinrit. Na een goede maaltijd van groentensoep, aardappelen, bonen, worteltjes en gegrilde kip en appeltaart na (lekker hollands...) gaan we tijdig slapen. Morgen vroeg weer op richting de kust; Hikkaduwa. Een lange rit naar de laatste bestemming met als doel: Relaxen!

• 30 April 2013 - 11:10

Janke En Wim:

Wat een heerlijke verhalen, geweldig om dit allemaal te lezen en zo met jullie mee te maken. Hoe is het nu met de kuitjes?
    Liefs