Braziliaanse Buggy's - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Braziliaanse Buggy's - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Braziliaanse Buggy's

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

09 November 2011 | Brazilië, Fernando de Noronha (Distrito Estadual)

Vandaag (6 november) hebben we een buggy gehuurd om zelf het eiland rond te crossen. We moeten direct naar het tankstation, aangezien we op de reserve rijden. Alles op dit eiland is duur en dus ook het tanken! In Nederland hoeven we blijkbaar niet te klagen aangezien we hier 2 euro per liter betalen…… Niet zo gek dat ook de taxi’s zo duur zijn.

Na het tanken geen verandering in de benzinemeter…die is dus kapot…Ach een liter of 10 zou volgens de mensen hier voldoende moeten zijn om het eiland rond te rijden. In sneltreinvaart de ronde van Fernando.
Bij aankomst op het eiland hebben we een simpele kaart gekregen waar alle bezienswaardigheden op staan. We besluiten alles maar eens te gaan bezichtigen en we beginnen dicht bij het tankstation. Het Fort van San Antonio. Althans wat er van over is. Dankzij het bord dat aangeeft dat het fort in de buurt moet zijn kunnen we het vinden.

Iets verderop gelukkig nog wel een leuk kappelletje en een fantastisch uitzicht richting de eilanden die voor de kust liggen. Op naar het volgende fort: Forte de Nosse Senhora dos Remédios. Hier is meer van over en het is een stuk hoger gelegen. Ook hier weer prachtig uitzicht en leuk om te weten dat ook de Nederlanders hun steentje aan dit fort hebben bijgedragen.

Als de lokale mensen aan ons vragen waar we vandaan komen en we zeggen “Holland”, dan vertellen ze maar al te graag dat het eiland ook in Nederlandse handen is geweest, maar dat het nu weer van de Brazilianen is. Waarop wij antwoorden, dat wij hier nu naar toe zijn gekomen om te kijken of we het terug willen hebben :-).

Volgende stop is Baia de Golfinhos. Dit is de baai waar de dolfijnen zich verzamelen, het is een behoorlijke wandeling omhoog in de zon…uiteindelijk is er in de hele baai geen dolfijn te zien. Tegenvaller! Wij dachten dat we verkeerd zaten, maar de dolfijnen schijnen er ’s ochtends vroeg wel te zitten (ehhhh zwemmen). We hebben nog een poging gewaagd om de wekker om 6:00 uur te zetten en dan te gaan kijken, maar we hebben de wekker uitgeslagen en hebben ons weer omgedraaid. We kunnen altijd nog naar het Dolfinarium…..

We lopen door naar Baia do Sancho, het mooiste strand van het eiland. Dit strand kan je alleen bereiken via een trap door de rotsen. Aangezien wij vandaag op toertocht zijn, slaan we even over. Wel genieten we even van de omgeving.
Nu maken we toch de oversteek naar de andere kant van het eiland.

We krijgen trek en komen uit bij een ‘kilo-restaurant’. Een grappige buffetformule waarbij je betaalt voor het gewicht aan eten dat je opschept. Dus eerst het buffet langs en dan je bord op een weegschaal. Hier in Brazilië een algemeen bekend concept. Ook je brood bij de bakker wordt gewogen.
Na de lunch nog even heerlijk gerelaxed op het strand.

Je kunt hier (praia da Sueste) regelmatig schildpadden tegenkomen bij het snorkelen. Het is verplicht om een life jacket aan te doen bij het snorkelen. Het is erg ondiep en de golven kunnen je anders tegen de rotsen slaan. Niet echt de bedoeling. Geen schildpadden gezien, wel een haai van ruim een meter (die blijkbaar ook al gegeten had).

’s Avonds weer lekker uit eten geweest en weer vroeg onder de wol. Morgen gaan we namelijk een boottocht doen en hopen we nu eindelijk eens de dolfijnen te zien!

• 09 November 2011 - 11:10

Janke En Wim:

Het is geweldig om dit zo al samen met jullie mee te beleven!!!!!

• 11 November 2011 - 02:40

Roger:

Gaaf zo'n buggy maar wat is dat eigenlijk op de derde foto? Ik zei een kanon maar Petra zag er in eerste instantie wat anders in(a dirty mind is a .....)