aftellen in porto - Reisverslag uit Pôrto das Galinhas, Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu aftellen in porto - Reisverslag uit Pôrto das Galinhas, Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

aftellen in porto

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

12 November 2011 | Brazilië, Pôrto das Galinhas

Vandaag (9 november) gaan we naar onze volgende en tevens laatste bestemming van deze rondreis (de reis naar huis uitgezonderd): Porto das Galinhas. Hier wordt het echt relaxen en nietsdoen….als dat lukt.
We vliegen om 16:10 uur en kunnen gelukkig wat langer het appartementje aanhouden. Ze zijn het hier gewend omdat de vluchten op standaard tijden gaan. Een vlucht begin van de middag en een vlucht aan het einde van de middag. Om een uurtje of 2 worden onze koffers al opgehaald en ingecheckt, zodat wij dat allemaal niet meer hoeven te doen en dus tot 15.00 uur kunnen blijven genieten van de zon en het zwembad.

Omdat iedereen snel aan boord is vertrekken we 15 minuten eerder dan gepland. De vlucht duurt in totaal 50 minuten en aangezien we weer een uurtje terug gaan in de tijd, kost het ons dus helemaal geen tijd! Dat is nog eens efficiënt reizen. ;-)

De vlucht verloopt goed en vlak voordat we landen zien we pas hoe groot Recife is. Blij dat we hier niet verblijven….Dat merken we ook als we met onze “prive-transfer” naar Porto das Galinhas worden gebracht. Het is overal erg druk en het ziet er erg onveilig uit.

Hoe dichter we bij Porto komen, hoe beter de omgeving er uit gaat zien. Gelukkig maar! Tegen zonsondergang komen we bij het hotel aan. ’s Avonds zijn we langs het strand nog even naar het stadje gelopen en lekker uit eten geweest in een klein restaurantje (veel locals). Voor weinig geld heerlijk gegeten. Porto dos Galinhas betekend haven van de hanen en je ziet dus overal hanen langs de weg, in logo’s en op menukaarten. Erg grappig!
Over het strand teruggelopen. Na zonsondergang wordt er veel gevoetbald op de stranden. Maximaal 6 tegen 6…en wat een techniek!

Dag 2 op Porto begint heerlijk. Goed weer en een uitgebreid ontbijt en nu kunnen we ook zien hoe mooi de stranden hier zijn! Het schijnen de mooiste stranden van Brazilië te zijn. Wij vinden tot nu tot alle stranden erg mooi, ja als je Scheveningen gewend bent,….De rest van de dag hebben we heerlijk genoten van de rust, alhoewel…het waait hier een stukje meer dan in Fernando en Pipa. Ook de zee is ruiger en het is een stuk vochtiger…… helaas betekent dat: MUGGEN!! We zijn al aardig gestoken en de muggen zijn zo klein dat je ze niet ziet, de slimmeriken…..

Op het strand staan op verschillende plaatsen rode vlaggen om aan te geven dat de stroming erg sterk is. Gelukkig is er wel altijd een lifeguard in de buurt.

We eten vanavond bij restaurant Bijupera, die door veel mensen wordt aangeraden, dus besluiten we de proef op de som te nemen. We bestellen een visgerecht. De combinatie van vis, banaan en kokos moeten we een beetje aan wennen. Het is wel lekker, maar we hadden hogere verwachtingen mede vanwege de prijzen die het restaurant meerdere keren heeft gewonnen.

Op dag drie (11 november) hebben we een beetje pech. Het weer zit wat tegen….het regent! Gelukkig is het nog wel 15 graden warmer dan in Nederland ;-). Laten we hopen dat Jan Smit beter weer heeft op st. Maarten.

Gelukkig klaart het na 2 uurtjes al weer op en lopen we via het strand naar Porto. In tegenstelling tot de avonden, staan er nu overal strandstoelen met parasols en kleine eettentjes langs het strand. Dit wordt iedere dag weer opnieuw opgezet in verband met eb en vloed. Als dat niet zou gebeuren zou alles wegdrijven in zee.
We lopen nog een stuk door. Einddoel is de rivier waar ook zeepaardjes te zien zijn. Helaas gooien het weer en pijn in onze voeten roet in het eten (het is helaas te ver lopen)en gaan we terug naar Porto om te lunchen.

Op het strand liggen vele “portugese oorlogsschepen”. Dat lijkt een heel vol strand met wrakken, maar het zijn dieren. Het lijken kwallen, maar zijn eigenlijk 4 organismen die samenwerken. Zoek maar eens op Google. Het zijn mooie dieren, maar helaas ook erg giftig. Als Jo bij het teruglopen ergens op stapt en een brandend gevoel in haar voet krijgt, denken we direct aan deze “kwallen”. We lopen snel terug naar het appartement. Gelukkig trekt de pijn snel weg en ook de rode vlek op haar voet trekt langzaam weg. De schade valt gelukkig mee, maar gezien de hoeveelheid van deze “kwallen” op het strand, gaan wij de zee nog even niet in en zijn we blij met een zwembad.

Vanavond heerlijk gerelaxed op het balkon met een wijntje, biertje en een boekje! Da’s pas vakantie! Morgen kijken we wel verder.

• 12 November 2011 - 20:33

Steef En Es:

Hoi hoi,
    Het klink geweldig allemaal. Geniet er nog even van, dan doe ik dat van mij aquarium. :-) Vandaag hebben we die gevuld met pa en ma. Jullie ook nog bedankt hiervoor. Tot volgende week.