Fernando op en onder water - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Fernando op en onder water - Reisverslag uit Fernando de Noronha (Distrito Estadual), Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Fernando op en onder water

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

11 November 2011 | Brazilië, Fernando de Noronha (Distrito Estadual)

We worden vandaag (7 november) om 08:00 uur opgehaald voor de boottour langs de eilanden. We rijden eerst naar de haven en daar stappen we op de catamaran. De zee is ruig, dus als je daar niet tegen kan, dan wordt het een pittige trip!

We varen helemaal naar het einde van het eiland en daar keren we om en gaan weer terug. Halverwege maken we een stop om te snorkelen. Leuk, maar niet heel erg bijzonder. We krijgen een heerlijke lunch aan boord met verse vis. Daarna varen we terug richting de haven. Onderweg hebben we wel wat dolfijnen op een afstand zien zwemmen, maar helaas kwamen ze niet heel dicht bij de boot.

Op een gegeven moment begint iedereen te gillen en dan blijkt er een hele groep dolfijnen voor onze boot te zwemmen. Je kan ze net niet aanraken, maar het is prachtig! Een kippenvelmomentje! Wat ontzettend mooi! Ze blijven wel 10 minuten met ons mee zwemmen en springen! Wauw! Hier deden we het toch voor!

In de haven stappen we over naar een andere (kleinere) boot voor de Plana sub. Hierbij ga je achter de boot in het water hangen, aan een touw en hou je een soort halfrond dienblad vast (en duikbril en snorkel op). Je wordt achter de boot aangetrokken. Omdat de boot relatief langzaam vaart, kan je jezelf met dit blad onderwater manoeuvreren (wel goed je adem inhouden). Leuk idee, maar omdat de zee behoorlijk ruw is, zie je op veel stukken helemaal niets.

In plaats van direct teruggebracht te worden naar het hotel, worden we op het strand afgezet. Van een Duits meisje (Andrea) dat we op de boot hebben leren kennen, horen we dat ze op dit strand bezig zijn met het vangen en opmeten van zeeschildpadden voor onderzoek. Enige tijd later worden er inderdaad 2 prachtige schildpadden aan land gebracht. Een van de onderzoekers verteld een heel verhaal in het Portugees, terwijl haar collega de gegevens opneemt. Opvallend is dat de mensen meer geïnteresseerd zijn in het aanraken en op de foto staan met de schildpad, dan met het welzijn van het dier, jammer!

We liften met z’n 3’en terug en worden (bij toeval ?) opgepikt door een vriendin van Andrea.

We relaxen nog even aan het zwembad en krijgen van het hotel weer een cocktail aangeboden! We gaan nog een hapje eten en op tijd weer slapen want ook morgen is het weer vroeg dag!

We gaan namelijk duiken! Hier zijn we tenslotte voor naar dit eiland gekomen.

We worden om 07.15 uur opgehaald en we rijden weer naar de haven. Hier stappen we op de boot en maken we kennis met onze duikgids, Marcos. Aangezien het eiland beschermd is, kan je niet zomaar zelf gaan duiken. Dit moet altijd via een duikschool met een gids. Aangezien er niet te veel mensen tegelijk op dezelfde locatie mogen duiken, wordt er pas in de haven aan de kapitein verteld naar welke duiklocatie hij moet gaan. Je kan dus niet zelf kiezen waar je heen wilt. Dit wordt allemaal door de lokale overheid in de gaten gehouden.

Uiteindelijk doen we twee duiken op dezelfde locatie. Helaas is het zicht wat slechter dan we hadden verwacht vanwege de weersomstandigheden. Het zicht is ongeveer 15 meter. Gelukkig genoeg om veel vissen te kunnen zien. De eerste duik eindigen we bij een onderwatergrot.
In deze grot liggen een aantal roggen op de bodem. Zonder staart tot een meter doorsnee (inclusief de staart zijn enkele roggen ruim 2 meter lang).

De tweede duik starten we bij de grot en gaan we een stapje dieper. Bij een deel wijst Marcos ons op kleine alen die uit de bodem omhoog komen. Helaas hebben we geen schildpadden gezien waar we wel opgehoopt hadden.

Met onze duik gaat er ook een professionele fotograaf mee! Zij maakt van beide duiken foto’s van de omgeving en alle duikers.

We zijn rond 11.30 uur weer terug bij het hotel, waar we de middag lekker relaxen aan het zwembad. ‘s Avonds gaan we nog even naar de duikschool om de foto’s die onder water gemaakt zijn te bekijken. Buiten dat ze erg duur zijn (17 euro per stuk, digitale versie) zijn ze helaas ook niet zo heel goed gelukt, aangezien het water regelmatig wat troebel was. We hebben ze niet genomen. De avond hebben we afgesloten met een heerlijke visschotel, hoe toepasselijk!

• 11 November 2011 - 02:44

Roger:

Gaaf dat jullie toch nog even hebben gedoken. Ook de ervaring met de boot en de dolfijnen lijkt me iets om nooit meer te vergeten. Dat met die roggen lijkt me toch wel eng. Ze zeggen dat ze hier op Bonaire ook wel gespot zijn maar ik heb ze nog nooit gezien (behalve de kleintjes dan). geniet van jullie laatste dagen en blijf schrijven.