grotten en shoppen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu grotten en shoppen - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

grotten en shoppen

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

26 Maart 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Aangezien we gisteren toch redelijk laat zijn gaan slapen, viel het niet mee om vanochtend wakker te worden. Als 2 duffe konijnen zaten we om 08.30 uur aan het ontbijt.

Het ontbijt is hier elke dag weer een verrassing..... vandaag was het rijstsoep en gebakken noodles...... Dat was niet echt ons favoriet, althans op de vroege morgen. Maar ach... het vult!

We gaan vandaag naar de Batu Caves, 10 kilometer vanaf Kuala Lumpur. We gaan met de monorail en de trein. Kaartjes kosten bijna niets (monorail Euro 0,80, Komuter train Euro 0,50). We zijn gelukkig niet de enige toeristen in de trein. Nog een stel Engelsen en een Nederlands gezin zitten in dezelfde coupe.

Eenmaal aangekomen bij het station wordt je eigenlijk al direct begroet de door vrolijke kleuren van de tempel. Eindelijk bij de trap aangekomen nog meer tempels en altaren (noem je dat zo?) en een groot gouden beeld. We gaan met de trap omhoog. De 272 treden (helaas niet genummerd, maar ik geloof ze graag) gaan steil omhoog. Langs de trap lopen meerdere apen. De meesten blijven bij de rand hangen, maar een enkele aap is brutaal genoeg om (bijna arrogant) tussen de mensen door te paraderen en aan de sluier van een van de vrouwen te trekken. Eenmaal boven heb je een prachtig uitzicht over de stad en de trap die we net hebben beklommen. Ondanks een redelijke conditie nog behoorlijke klim met 35 graden. Het is relatief rustig. In januari en februari is het echt feest en komen hier meer dan een miljoen hindoes naar toe.

Eenmaal binnen kom je in de klamme grot terecht. Langs de muur staan enkele beelden en aan het eind (weer een trap op) is nog een kleine tempel. De bovenkant van de grot bij deze kleine tempel is open. Je kijkt zo naar een stukje jungle. Erg mooi! Opvallend is het zwerfvuil dat overal ligt. Na de afdaling keren we met de trein weer terug naar Kuala Lumpur.

We hebben om de hoek van het hostel nog even heerlijk koffie gedronken bij de alom bekende Starbucks. Een grote bak en heerlijke lounge stoelen. Wat heb je nog meer nodig?

Het shoppen is heerlijk bevallen. Alhoewel het bij window shopping is gebleven. De vele Shoppingmalls hebben ieder hun eigen "specialiteit". De een is luxe, de ander gespecialiseerd in elektronica. De sfeer verschilt ook heel erg. Ze zijn gek op toeristen, want die hebben in hun ogen veel geld.

Oh ja, verdwalen is ook geen enkel probleem in zo'n shopping mall. Ons richtingsgevoel heeft het in een van de shoppingmalls na de eerste twee bochten al begeven. Het duurde dus even voordat we (eindelijk) weer de uitgang hadden gevonden.

We hebben de dag afgesloten met met heerlijke sushi!
Morgen krijgen we de huurauto en gaan we richting de jungle! Een lange rit, dus tijd om te gaan slapen!