Oman here we come!! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Oman here we come!! - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Oman here we come!!

Door: daan en jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

28 Oktober 2012 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Het is al weer even geleden sinds ons laatste verslag...WiFi is er helaas nog niet overal ...Wel leuk om al jullie reacties te lezen. We hopen dat jullie de verhalen net zo leuk vinden om te lezen als wij het vinden om te beleven...nu even verder waar we gebleven waren....

Vandaag vliegen we door naar Oman. We hebben gelukkig niet de vroege vlucht om 07.00 uur geboekt…. We vliegen pas om 12.20 uur, dus we kunnen rustig ontbijten, de koffer inpakken en de taxi nemen naar het vliegveld.

We zijn ruim op tijd en ook dit vliegtuig is zo goed als leeg! Het is slechts 50 minuten vliegen en we vertrekken 15 minuten eerder dan gepland. Helaas vertrekken we van de Arabische versie van de polderbaan en duurt het taxiën ruim 15 minuten. Weg tijdwinst. We krijgen onderweg zo waar nog wat te drinken en een lekkere snack! We hebben onze eerste hap nog niet binnen en de daling wordt al weer ingezet!

Als we op de luchthaven in Oman aankomen, duurt het lang voordat we de douane door mogen. Er klopt blijkbaar iets niet met de stempels. Er komen nog wat interessante collega’s bij en na 10 minuten en wat onderlinge discussie, mogen we toch doorlopen! Pfff…. Dat scheelt weer!
We halen onze bagage op en kopen nog een flesje wijn en wat blikjes Heineken. Dit is de enige mogelijkheid in heel Oman om alcohol te kopen. We gaan met onze koffer nog ‘even’ door de controle. Dat blijkt helaas niet zo makkelijk! We hebben te veel alcohol bij ons (je mag bijna niets invoeren). Een hoop gezeur, een politierapport en 12 blikjes bier lichter mogen we toch door!

Goh, niet echt onze dag, maar als het hier verder bij blijft, dan kunnen we er hard om lachen! We lopen richting de verhuurmaatschappij waar we onze 4WD toyota landcruiser hebben gereserveerd en tonen trots onze reservering! De man achter de balie begint hard te lachen en geeft de papieren door aan zijn collega, die vervolgens ook hard begint te lachen! Nou, wij zijn ondertussen ook wel in voor een lolletje, dus kom maar op met de grap! Zegt die man vervolgens: Sorry, maar wij hebben geen enkele auto meer beschikbaar! Wij kijken elkaar aan en zeggen in koor: Ja, dat kan wel zo zijn, maar wij hebben gereserveerd!!

Ja, dat kan wel wezen, maar wij hebben helemaal niets meer beschikbaar zegt de man met het petje! Tot ziens en heel veel succes! Daar staan we dan! We hebben echt een 4WD nodig voor deze reis, aangezien we de bergen en de woestijn in gaan! Die man is bloedserieus en geeft aan dat het hoogseizoen is en dat zijn nieuwe manager allemaal dubbele reserveringen heeft aangenomen! We staan op het punt om onze verhuurder in Nederland te bellen. Dan schiet hem iets te binnen (we zagen het lampje bijna letterlijk aangaan). Hij opent een sleutelkast, graait in een tasje met sleutels en ….geeft aan dat we misschien geluk hebben en dat er nog precies 1 auto( 4WD) beschikbaar is….. wat een opluchting!! Jo kan die man wel zoenen! We moeten even wachten, want de auto wordt nog even gereed gemaakt. We kunnen eindelijk (1,5 uur later dan verwacht) naar ons hotel toe!

We hebben in Dubai al een wegenkaart gekocht voor Oman, aangezien het vinden van de weg in Oman een vak apart is! Ze hebben hier namelijk geen straatnamen en als we er op het gevoel van Jo moeten komen, dan kan je beter 2 weken extra vakantie opnemen….

Gelukkig heeft het hotel een duidelijke routebeschrijving meegestuurd, waardoor we het in een keer (ja echt!) kunnen vinden!
We komen terecht in een leuke Bed en Breakfast. Helaas geen zeezicht…maar wel een comfortabele kamer en een gezellige B&B waar alles voor handen is. Een gezellige woonkamer, dakterras en keuken….direct aan zee. Wat wil je nog meer. Oh ja, en een stuk goedkoper dan bij de buren (5* hotel Chedi).

We besluiten om de stad Muscat te verkennen en dat lukt aardig! We proberen de grootste Moskee van Oman in te komen, maar we worden er met dezelfde vaart weer uitgezet…. Je kan de moskee alleen om 08.00 uur en 11.00 uur bezoeken en dan moeten de vrouwen een hoofddoek om en armen helemaal bedekt zijn. Mannen moeten een lange broek aan. We besluiten morgen een poging te wagen.

Op aanraden van het hotel komen wij bij een heel leuk restaurantje terecht! Daan is voor een traditioneel Omaans gerecht gegaan; Shuwi. Vlees dat meer 24 uur in een klei-oven onder de grond wordt gegaard. Soms zelfs 48 uur. Een zwaar gerecht, maar wel lekker! Een toetje past er helaas niet meer bij! We willen op tijd terug zijn in het hotel om lekker te douchen en op tijd te gaan slapen. Helaas raken we compleet verdwaald. We blijven maar rondjes rijden en na 1,5 uur (het is normaal nog geen kwartiertje rijden….) lukt het ons toch nog om bij het hotel aan te komen. Het had niet veel gescheeld of we hadden de auto omgebouwd tot slaapplaats….

Het was ons dagje wel! Morgen hopelijk meer voorspoed! Eerst maar eens lekker slapen!

• 03 November 2012 - 12:59

Janke En Wim:

Geweldig om allemaal te lezen wat jullie mee maken, maar wat jammer van de bier, Daan. Ach als het goed is had je nog een flesje wijn. Nu maar hopen dat je in de woestijn de weg weet te vinden.
    Liefs

• 03 November 2012 - 13:38

Lucy:

Leuk Daan en Jolanda om weer het verslag te lezen. Ik hoop dat het jullie lukt om de grand Moskee in Muscat te bezoeken. Het is echt de moeite waard. Prachtige moskee. Dus doen.!!! Goede reis verder wat een avontuur.!!

groeteen ook van Jan

Liefs, Lucy.

• 03 November 2012 - 15:35

Theo & Inge:

het is wel een reis met hindernissen hé,maar daardoor ook wel erg verrassend.
    en gelukkig komt meestal alles goed (behalve het bier)
    geniet volop we reizen met jullie mee
    liefs pa en ma

• 03 November 2012 - 20:32

Petra Z:

Wat een avontuur weer voor jullie.

• 05 November 2012 - 08:06

Glen:

wat een avontuur zeg. leuk te lezen. op naar de volgende.