Op pad in Muscat - Reisverslag uit Masqat, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Op pad in Muscat - Reisverslag uit Masqat, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Op pad in Muscat

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

29 Oktober 2012 | Oman, Masqat

We besluiten ook vandaag maar weer vroeg op pad te gaan!

We gaan beginnen om 08.00 uur met het bezoek aan de Grand Moskee. En groot, dat is ie! In deze moskee ligt een van de grootste handgeweven tapijten en er hangt een kroonluchter helemaal opgebouwd van swarovski kristallen (weegt 4 ton!). Het is prachtig om te zien, maar we willen er niet al te lang blijven, aangezien Jo een wollen sjaal om haar hoofd heeft gewikkeld (hoofddoek is verplicht, maar moet je zelf regelen) legt ze het bijna af in de hitte (34 graden).

Dus tijd om door te gaan naar de vismarkt. Eigenlijk moet je hier erg vroeg zijn (06.00 uur) zodat je kan zien hoe de vis wordt binnengehaald, maar dat is toch echt iets te vroeg voor ons. We zijn er rond 09.00 uur en de vishandel is nog in volle gang. Er ligt heel veel vis en toch stinkt het niet, zo vers is het! Alle soorten vis kan je hier krijgen en het ligt op kleden uitgespreid op de grond.

Aangezien vis in je koffer wel erg gaat stinken, besluiten we niets te kopen en naar de souk te gaan. Heerlijk om even rond te struinen! Ze laten je hier ook redelijk met rust! We hebben prachtige lampen gezien, maar helaas is het niet handig om dat allemaal mee te nemen, dus besluiten we de onderhandeling maar niet in te zetten.

We gaan nog een kijkje nemen bij het paleis van de Sultan. Het is ziet er mooi uit, maar verder dan het hek komen we niet. Ik dacht dat de Omani zo gastvrij waren, maar ons uitnodigen voor de koffie, zit er blijkbaar niet in!

Het wordt erg heet buiten en besluiten na de lunch terug te gaan naar het hotel. We relaxen heerlijk in de tuin van het hotel en na een paar uurtjes gaan we nog even naar het strand. Als de zon onder gaat komen veel locals naar het strand om hier te picknicken.

Wij krijgen inmiddels ook trek en gaan ook lekker uit eten. We halen bij de supermarkt nog wat water, frisdrank, broodjes en een boek van Oman waar mooie off-road routes in staan. We komen bij de kassa aan en dan blijkt dat we de vergeten zijn om de broodjes te laten prijzen. De kashier weet de prijs niet en de loopjongen rent de winkel door. Wij schamen ons en achter ons roept een dame: “dat vergeet je maar 1 keer!”. Haha wat leuk een Nederlandse! Ze vraagt sinds wanneer we in Oman wonen. Helaas zijn we alleen op vakantie in Oman en vervolgens raken we aan de praat. Ze geeft ons goede tips voor de routes die wij nog gaan rijden. Leuk! We hebben nu al zin in morgen!

• 04 November 2012 - 14:19

Janke En Wim:

Waar je al niet nederlanders tegenkomt, niet waar? geweldig!!!! En ze heeft gelijk wat betreft de prijs bij de broodjes te laten vermelden, je vergeet het maar 1 keer. Oeps weer wat geleerd.

Liefs