Turtle watch - Reisverslag uit Masqat, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Turtle watch - Reisverslag uit Masqat, Oman van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Turtle watch

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

30 Oktober 2012 | Oman, Masqat

Vandaag verlaten we Muscat . Ondanks dat we het deze reis eens rustig aan wilden doen, komen we tijd te kort! Oman heeft zoveel moois te bieden dat we alles willen zien en niets overslaan!

Vandaag wordt het een dagje cruisen en crossen. Cruisen is voornamelijk het eerste deel van de reis. Snelweg, snelweg en nog eens snelweg. Op ongeveer ¾ van de route staat een leuk stukje off-road ingepland. We gaan naar enkele wadi’s (een soort oases in de bergen). We kiezen Wadi Dayqah en Wadi as Suwayh….en we zijn er geweest…waarschijnlijk…denken we…

We weten alleen nog steeds niet echt hoe! We zijn de grote weg afgegaan richting Wadi al Arbeeiin. Omdat de bewegwijzering off road ongeveer gelijk is aan de bewegwijzering “on road” …weten we niet zeker of we dezelfde route volgen als in het boek staat.

Bij de Wadi Suwayh hebben ze pas geleden de kampioenschappen Redbull rots springen gehouden. Dat willen wij dus ook uitproberen! Eenmaal aangekomen blijkt het water vrij laag te staan, waardoor het vrijwel onmogelijk is om in het water te komen! Dat is jammer! Van een rots springen lukt wel, maar terugkomen wordt dan een stuk lastiger (bij Redbull hadden ze vast een ladder). We gaan een Wadi in die een stukje terug ligt en genieten van het prachtige heldere water en de rust! Geen toerist of local te vinden! Geweldig! In deze wadi leven kleine visjes die aan je tenen en handen gaan knabbelen (de bekende dr. Fish) en gewoon gratis en voor nix midden in de natuur!

We besluiten verder te rijden naar het volgende punt; de sinkhole. Midden in een park ligt een grote krater gevuld met betoverend blauwgroen zeewater. De locals springen van bovenaf ruim 20 meter naar beneden en kletteren letterlijk keihard op het water. Dat moet behoorlijk pijnlijk zijn, maar ze vinden het erg leuk om het publiek (toeristen) te vermaken!

Na dit spektakel besluiten we richting ons hotel te gaan rijden aangezien we nog een lang stuk voor de boeg hebben. We rijden door het kustplaatsje Sur naar Raz al Jinz toe.

We checken in bij ons hotel waar we schildpadden gaan spotten! Het hotel is echt verschrikkelijk! Het is een grote betonnen bunker en de kamers hebben geen ramen. Het is schoon, maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Gelukkig wisten we dit van te voren! De reden wat we hier zijn is om te zien hoe de schildpadden op het strand eieren leggen. Om 21.00 uur gaan we met een gids naar het strand om schildpadden te spotten .

Uiteraard blijft het natuur en is er geen garantie dat je ook daadwerkelijk schildpadden gaat zien. We bezoeken het eerste strand, maar we hebben geen geluk. Geen schilpadden. Het tweede strand hebben we meer geluk! Er zijn in totaal 4 schildpadden op het strand en wij zijn getuigen hoe een van de 4 schildpadden eieren legt, vervolgens de eieren ingraaft en terug gaat naar de zee! Machtig mooi om te zien! En of dat nog niet alles is, komen er ook nog babyschildpadden uit de eieren die er al eerder waren gelegd. Wat een prachtig spektakel! Ook die kleintjes volgen we op de voet naar de zee! We mogen helaas geen foto’s en video opname maken vanwege het licht en de flitsen, maar vannacht (nou zeg maar gerust ’s ochtends vroeg) mag het wel.
Dat betekent dat we om 03.30 uur ons bed uit moeten. We zijn hier tenslotte maar 1 keer, dus besluiten de wekker te zetten! Na slechts 4,5 uur slapen gaat de wekker al weer en vertrekken we weer richting het strand. De groep is nu een stuk kleiner (niet iedereen wilde zijn nachtrust hiervoor opofferen…..).

Er zijn wel schildpadden alleen zien we deze keer niet dat ze eieren gaan leggen. We zien ze wel weer vertrekken naar de zee. Ook zien we weer kleine babyschilpadjes. En de zonsopkomst is ook prachtig! Kortom een mooie ervaring die wij voor geen goud hadden willen missen!

• 05 November 2012 - 08:19

Glen:

dit zie je maar 1 keer in je leven !

• 05 November 2012 - 11:01

Petra Z:

Wat een prachtige ervaring met de schildpadden, echt super!!
    Ik zie het ook helemaal voor mij, zoals je het schrijft, mooi.