Leeuwenrots - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Leeuwenrots - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Leeuwenrots

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

20 April 2013 | Sri Lanka, Sigiriya

We hebben vandaag een langere rit voor de boeg. We gaan naar Sigiriya, waar een van de hoogtepunten of eigenlijk bekendste punten van Sri Lanka te vinden is; de leeuwenrots.

Het is in totaal 4 uur rijden, maar onderweg stoppen we nog om cashewnoten te eten en te kopen, een kopje koffie te drinken bij een prachtig meer en nog te lunchen. Er is nog een mogelijkheid om een jeepsafari te doen, waar je olifanten in het wild kan spotten, maar we hebben daar niet veel zin in. We rijden direct door naar het hotel.

Het hotel is erg basic, maar alles is aanwezig. We blijven hier gelukkig maar een nacht. Om half vier 's middags gaan we naar de leeuwenrots (8ste wereldwonder). De slippers worden ingeruild voor de stevige schoenen, water in de rugzak en de camera wordt ingepakt. Het is een steen van bijna 200 meter hoog, kortom een stevige klim naar boven. Via steile trappen komen we bij een wenteltrap. Aan het einde hiervan komen we bij de fresco's. Deze muurschilderingen zijn de afgelopen 1500 jaar goed bewaard gebleven. De tekeningen zijn nu afgeschermd met behulp van een bouwstellage. De zon kan er daardoor niet meer direct op schijnen.

Met het zweet nog op de rug gaan we via een 2e wenteltrap weer naar beneden. De mirror wall is het volgende deel. Dit is een muur langs de rotswand. Deze is (was) zo glad dat de reflectie van fresco's op de muren van de rots via de weerkaatsing op deze muur werden getoond (althans, dat is wat de "gids" ons daar heeft doen geloven). In het gladde oppervlak zijn lang geleden ook nog teksten ingegraveerd. Het achterlaten van een tekst of je naam is dus niets nieuws...

Hierna volgen weer een aantal trappen en komen we op de rots zelf. Hier zijn de resten van een klooster of paleis. Wat is niet precies duidelijk...Er gaan meerdere verhalen; dat het een koninklijk paleis is geweest of een klooster. Desalniettemin....het uitzicht is erg mooi.

Gelukkig is de afdaling eenvoudiger en minder inspannend. Lucien (onze gids/ chauffeur) staat ons achter de verkoopstalletjes op te wachten. Blijkbaar is hier ook sprake van recessie....enkele stalletjes zijn erg leeg....

Aangekomen bij het hotel duiken we nog even in het zwembad om bij te komen. Na het eten zijn we verplicht om naar de kamer te gaan, aangezien we worden weggejaagd door diverse zwermen insecten. Ach, dan slapen we in ieder geval op tijd!

• 25 April 2013 - 11:52

Janke En Wim:

Wat een geweldige reis, mooie foto's en hele mooie verhalen. Leuk om dat zo mee te maken. Geniet nog ff.Liefs Pa en Ma

• 25 April 2013 - 16:22

Theo En Inge :

wat een indrukwekkende rots is dat ,leuk jullie twee op de foto
    de laatste dagen vliegen om dus geniet met volle teugen hoor
    liefs de andere pa en ma