Kandy in het Kort - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Kandy in het Kort - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Kandy in het Kort

Door: Daan en Jo

21 April 2013 | Sri Lanka, Kandy

We vertrekken vandaag om 9.00 uur richting Kandy. Onderweg stoppen we als eerste bij de Dambulla cave tempel. Dit is een grottentempel die bestaat uit 5 grotten die door monniken zijn beschilderd en versierd met imponerende Boeddha beelden. We moeten beide een lange broek aan, anders komen we de tempel niet in. Tevens mag je geen schoenen/ slippers aan en dus moeten we op blote voeten over de hete tegels heen, geen pretje! Maar we doen er alles aan om Boeddha gelukkig te maken....

Daan gaat per ongeluk op een bankje zitten wat niet mag en wordt er zeer onvriendelijk door een bewaker vanaf geschreeuwd. Vervolgens gaat Jo met haar rug naar een Boeddha staan en wordt door een gids van een andere groep teruggefloten dat dit niet mag....kortom we kunnen niet veel goed doen vandaag, haha!

We rijden een stuk door en krijgen een kijkje bij een lokale familie die alles van de Kokosboom maken; kokosolie, touwen, drank, daken van huizen, etc. We krijgen een demonstratie en tevens wat kokos te eten. Wonderbaarlijk om te zien hoe het mogelijk is om te leven van een kokosboom. Bij ons zou die in de tuin staan voor de sier...

We rijden door en komen aan in Kandy waar we eerst nog even gaan lunchen en vervolgens door gaan naar het hotel (Cinnamon Citadel). Het hotel is geweldig en van alle luxe voorzien. We kijken uit op het meer van Kandy. We blijven hier 2 nachten en zijn er erg blij mee! We nemen een verfrissende duik in het zwembad en na 3 uurtjes bijkomen brengt Lucien ons naar de beroemde Kandydans & vuurshow. We zijn benieuwd! We worden naar een klein en achteraf theater gebracht. Het ziet er niet veel belovend uit. Aan de zijkant van de zaal is een vuur gemaakt, waar ze straks met hun blote voeten doorheen gaan wandelen. Hierdoor is het een beetje rokerig binnen...

We krijgen een demonstratie van diverse dansen die in Sri Lanka erg populair zijn. Bij elke dans wordt uitgelegd wat voor soort dans het is, zoals een oogstdans, vuurdans, traditionele kandydans, etc. We hebben zelfs 10 minuten rookpauze...of zou dat voor de dansers zijn. Wij worden namelijk al uitgerookt....

Na de show rijden we naar de "Temple of the tooth" hier wordt de tand van Boeddha bewaard onder een Stoepa in 7 gouden kistjes zoals een matroesjka.

We gaan hier speciaal 's avonds heen, omdat er een ceremonie is. Dit houdt in dat alle gelovigen met bloemen naar de tempel komen en hun wensen uitspreken. Er zijn weinig toeristen, maar wel veel lokale mensen. We moeten vervolgens lang in de rij staan en dan mogen we langs de "tand" lopen en 2 seconden een blik werpen op de stoepa waar de tand onder zou liggen. Kortom je ziet dus helemaal niets. We vinden het wel bijzonder om te zien dat er zoveel mensen komen en uiting geven aan hun geloof.