Racen door Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Racen door Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Racen door Rio

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

01 November 2011 | Brazilië, Rio de Janeiro

Na een goede eerste nacht werden we vanmorgen (te) vroeg wakker. Altijd leuk die tijdsverschillen, maar dan moet je je wekker wel goed zetten. We waren een uurtje eerder wakker dan gepland. Om 8:30 uur hebben we afgesproken met onze gids Leni. Een ontzettend leuke vrouw die maar blijft praten en er alles aan doet om het naar je zin te maken.

Met de metro (zit gelukkig om de hoek bij het hotel) gaan we richting Santa Teresa, een oude, maar beroemde wijk in Rio.
Na een korte wandeling door de stad met uitleg over de gebouwen en historie komen we bij de het aquaduct van Santa Teresa. Bovenop het aquaduct reed (tot enkele maanden geleden) de bekende tram van Santa teresa.

Daarna komen we bij Escadaria de selaron. Deze trap (escadaria) is gemaakt door de kunstenaar Seleron. De tegels komen uit alle windstreken van de wereld, ook uit Nederland! De meeste heeft hij zelf verzameld. Ook worden tegels opgestuurd of meegebracht.
Naast de trap maakt hij ook kunstwerken waar hij (bijna) altijd in voorkomt. Meestal als zwangere vrouw , maar dan met zijn gezicht. Deze verkoopt hij in zijn kleine atelier langs de trap.

Een stuk hoger gelegen is Parque das Ruinas. Een vervallen landhuis van een (ooit) bekende inwoner van de wijk. In dit huis is een stellage gemaakt en heb je een prachtig uitzicht over de stad Rio. De wandeling naar dit landhuis is bijna idyllisch. Heerlijk rustig, smalle steile straatjes en prachtige huizen in verschillende kleuren. Het enige nadeel: erg stijl!
Op de terugweg lopen we langs het station van de tram van Santa Teresa. Na het ongeluk enkele maanden geleden waarbij een aantal toeristen zijn omgekomen, rijdt deze tram helaas niet meer. We mogen zelfs niet dichter bij komen dan de poort van het station.
Met de bus gaan we terug naar het moderne centrum, richting de kathedraal. Deze kathedraal is pas 15 jaar oud, maar zeer indrukwekkend. Er kunnen met gemak een paar duizend mensen in. Er zijn 4 grote gekleurde panelen die van onder tot boven gaan. elk paneel heeft een eigen basiskleur en is op een van de windrichtingen gesitueerd.

Het is begin van de middag. Na de kathedraal lopen we richting het centrum. Het wordt tijd voor de lunch. We lopen richting het restaurant. Voordat we daar aankomen bezoeken we snel nog even een een tentoonstelling over India (niet ons ding, dus we lopen snel weer door).

Het restaurant, eindelijk...hahaha. Na het vele lopen is een korte break wel even welkom. Het is een van de oudste en historische restaurants van Brazilië.
Omdat het zaterdag is, wordt er traditioneel gekookt. Eigenlijk gewoon slavenvoedsel. Even wat gerechten van het buffet: Varkenspoot, Varkensstaart, Filet mignon (maar dan flink doorgekookt), Zwarte bonen, rijst, Een soort couscous (maar 10x droger), gebakken banaan en kip.
De lunch was prima (we hebben de meeste varkensgerechten toch even laten passeren ondanks de flinke trek die we hadden). Gelukkig maakten de toetjes veel goed. De Carioca (Brazilianen uit Rio) zijn echte zoetekauwen. Heerlijke taartjes, chocolade en vruchtensapjes! Het toetjesbuffet hebben we dan ook meerdere malen bezocht :-).

Met de lunch en een volle buik, komt een einde aan de citytour. We krijgen van Leni nog veel tips over de bussen en metro. Gelukkig maar, want ondanks de drukke ochtend, zijn we nog lang niet klaar vandaag!
We gaan alleen verder en pakken de metro naar (ben de naam van het station even kwijt) en van daar de bus naar Corcovado, het wereldberoemde Christusbeeld. Omdat we geen idee hebben waar we er uit moeten, vragen we een stelletje in de bus om informatie. Helaas weten zij het ook niet direct, zij gaan ook voor het eerst naar Corcovado. Gelukkig zijn enkele andere Carioca erg behulpzaam. Zij geven in prima Engels aan waar we precies heen moeten. Als we aankomen bij de treintjes naar Corcovado sluiten we ons aan bij het jonge stelletje (en ook de moeder). Hij praat prima Engels en dat helpt ons weer met het uitzoeken van alles. Het blijkt bijvoorbeeld dat we nu wel kaartjes voor het treintje kunnen kopen (15:30 uur), maar dat we pas met de trein van 18:00 uur mee naar boven kunnen.
We besluiten te gaan voor de alternatieve route: Met de taxibus.
Met z'n 5'en (Gio, Suzan en de moeder (ben haar naam even kwijt)) kopen we een kaartje voor kleine taxibusjes die ook naar Corcovado gaan. We vertrekken direct en krijgen zelfs nog een extra fotostop! Boven aangekomen, moeten we overstappen in weer een ander busje. Deze rijdt gelukkig iets rustiger...De achtbaan in de Efteling is niets vergeleken met het eerste busje..... ze rijden hier als formule-1 coureurs.

Boven aangekomen, zien we nog geen Christusbeeld...het is behoorlijk bewolkt. Gelukkig wordt het steeds helderder en als we na 2 roltrappen boven aankomen zien we het beeld (in nevelen gehuld...) dat was even een teleurstelling! Rondom het beeld is het behoorlijk druk met toeristen. Iedereen hoopt op een helder moment om een foto te kunnen maken.

Gelukkig krijgen we na vele mistige foto's ook momenten waar de wolken geheel weg zijn. Dan blijkt pas hoe groot het beeld is en zien we alle details. Prachtig!! De helft van de mensen gaat snel op de grond liggen (het beeld is zo groot dat je op de grond moet liggen om het helemaal op de foto te krijgen, terwijl de andere helft met de armen gespreid gaat staan om samen met het beeld op de foto te staan. Ook wij volgen de kudde met verschillend resultaat. Omdat we de drukte niet hebben kunnen vermijden, staan er ook regelmatig (delen van) andere toeristen op onze foto's. Ach, wij staan waarschijnlijk ook op hun foto....

We besluiten nog niet terug te gaan naar het hotel, maar met de taxi door te rijden naar de Suikerbroodberg. De suikerbroodberg (Pao de Acucar) is een bekende berg in Rio. Deze berg is nu een belangrijke toeristische attractie. Vanaf deze berg heb je (als het weer het toelaat) een fantastisch uitzicht over Rio. De kabelbaan naar de suikerbroodberg is (ook) bekend uit een van de James Bond films. Dr No als ik me niet vergis.
Als we aankomen staat ook hier een grote rij. In de hoop dat we hier nog op tijd naar boven kunnen besluiten we snel achter aan te sluiten. Een klein uurtje verder kunnen we eindelijk instappen en vertrekken we in de gondel naar de eerste berg. Hier is het uitzicht al erg fantastisch! Alhoewel we op sommige momenten helemaal niets zien vanwege de voorbijdrijvende wolken. Gelukkig waait het wel (beetje fris) en wisselen wolken en heldere lucht elkaar snel af, een prachtig schouwspel.

Dan nog een keer in de gondel naar het hoogste punt (als je niet beter zou weten, zou je denken dat je op wintersport bent met deze gondels). Ook hier weer een fantastisch uitzicht. Omdat het langzaam donker begint te worden, blijven we nog even hangen. We zijn erg benieuwd naar Rio by night. Geen verkeerde beslissing. Prachtig om alle lichtjes van zo'n enorme stad te zien! je kan er uren naar kijken. Helaas gaat de verlichting van het Christusbeeld pas aan op het moment dat wij weer de gondel terug naar de eerste berg nemen. Gelukkig kunnen we daar ook nog voldoende kunnen zien!

Eenmaal beneden zoeken we een bushalte op. De taxi's zijn relatief duur. Bij de bushalte komen ook regelmatig kleinere busjes langs. Deze rijden vaak dezelfde routes als de grote bussen, maar dan sneller. we hebben geluk en en binnen 15 minuten staan we weer voor ons hotel.

We zijn gesloopt! Het was een lange maar interessante dag in Rio. Om 21.00 uur zijn we heerlijk gaan slapen!

• 01 November 2011 - 14:46

Mootje:

Leuk om te lezen dat jullie alweer druk in de weer zijn en het naar jullie zin hebben :-)

By the way, jij mag Glen er niet meer van beschuldigen dat hij langdradig is hahaha
    Geniet ervan ;-) en groetjes aan Jolanda.

Groet MO ;-)

• 01 November 2011 - 14:49

Glen:

haha die Mo. Jullie hebben het erg naar je zin, en al snel al veel gezien. Ben erg blij voor jullie. Groet Glen

• 01 November 2011 - 16:20

Petra Z:

Het lijkt wel of ik een rondleiding heb gehad. Jullie kunnen zo mooi vertellen.
    Ik zie het allemaal levedig voor me.
    Genieten maar!

• 01 November 2011 - 16:54

Inge En Theo:

wat een geweldige dag vol cultuur,
    je moet altijd eten wat de bevolking je
    voorzet hoor ook varkenspoot hahaha
    lekker genieten samen ,en we reizen
    met jullie mee
    groetjes theo inge

• 01 November 2011 - 20:16

Jank En Wim:

Dit lezen we dus lekker op ons gemak door, maar het ziet er weer geweldig uit en wat een verhaal!!!! Lekker lang. En wat een geweldige foto's. Wij genieten mee, hoor

• 07 November 2011 - 10:43

Richard:

Klinkt allemaal heel goed!