The Rock en Chinatown - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu The Rock en Chinatown - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

The Rock en Chinatown

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

28 April 2011 | Verenigde Staten, San Francisco

We zijn weer een beetje bijgekomen van ons wijnavontuur, maar moeten helaas vroeg op…de bak in. Gelukkig wel vrijwillig.

Met de bus naar Fishermans Wharf en vervolgens nog een klein stukje wandelen naar pier 33. De pier waar de boot naar Alcatraz vertrekt. Nog even een koffie “on the go” (voor onderweg) en dan een kwartiertje varen naar The Rock! We hebben besloten om de eerste boot te nemen, om de drukte een beetje voor te zijn.

De boot is lekker vol. Zodra we op het eiland komen, besluiten we om te starten met de audiotour. Oud gedienden en gevangenen vertellen verschillende onderdelen van de tour. Zo krijg je een heel reëel beeld van wat daar afspeelde. Ook de meest bekende ontsnappingspoging wordt uitgelegd.

Drie gevangenen hadden de ventilatieroosters uitgekrabd met afgebroken lepels en via de ruimte waar de leidingen zaten, zijn ze naar het dak geklommen. Ze hadden van regenjassen een vlot gemaakt en zijn zo de baai overgestoken. Ze zijn nooit gevonden. Het is dus ook niet duidelijk of ze het overleeft hebben. Het was een erg indrukwekkende rondleiding. Niet voor te stellen dat hier 1500 mensen hebben vastgezeten, waaronder de wel bekende Al “scarface” Capone.

Naast gevangenis, is het eiland ook een fort geweest (voordat het een gevangenis werd). Nu is het tevens een beschermd natuurgebied. Een deel van het eiland was niet toegankelijk.

Daarna zijn we met de boot weer teruggevaren naar de stad. We besloten om Chinatown te bezoeken. Dit was erg leuk! Aangezien het ondertussen alweer lunchtijd was geworden, besloten we in een lokaal Chinees tentje te gaan eten. We stonden in de rij, maar niemand wilde ons helpen…..:-(

Toen we ons eten met veel moeite ons eten hadden besteld, begrepen we wel waarom; ze spreken alleen Chinees en 3 woorden Engels.
Met aanwijzen en gebaren gelukkig een heerlijke maaltijd bijeen kunnen schrapen. Dim Sum , noedels met gefrituurde tofu en kip. En dat voor slechts enkele dollars. Het leek wel of we in China waren. Het zat vol met chinezen en wij waren de enige Europeanen.

In Chinatown vind je veel leuke winkeltjes en een paar grote markten met groente en fruit. Een grote gezellige chaos. Ook zijn we naar een Chinese bakker geweest waar we wat lekkere ‘Chinese gebakjes’ hebben gehaald. Vervolgens zijn we naar Union Square gegaan om deze heerlijk in het park op te eten.

’s Avonds nog even naar de Fishermans Wharf gelopen en een heerlijke “Clam Chowder” gegeten. Dit is een typische mosselsoep en deze wordt in een ronde desembrood geserveerd, dat gelijktijdig als kom dient. Deze culinaire specialiteit bestaat sinds de tijd van de goudmijnen. Maar wordt dagelijks vers gemaakt en het smaakt voortreffelijk!

De bruiloft van prins William en Kate is ook in Amerika ‘hotnews’ en ze volgen het hier op de voet!
Misschien dat Daan bij het zien van deze beelden, toch denkt……

• 29 April 2011 - 08:10

Theo En Inge:

wat een indrukwekkend verhaal over
    alcatraz,het was het vroege opstaan waard hé.
    het valt me wel tegen dat jullie geen chinees spreken hoor.
    geniet met volle teugen
    pa en ma

• 29 April 2011 - 08:49

Steef En Es:

Indrukwekkend van het gevangenis verhaal, het komt me bekent voor.... Volgens mij is het ook tv geweest. Lijkt me gaaf om het dan nu in het echt te zien. :-)
    Volgende keer toch maar een cursus chinees volgen... Haha.
    Blijf genieten en een dikke knuffels van de jongens.

• 30 April 2011 - 07:59

Janke En Wim:

Wat geweldig dit weer allemaal te lezen wat jullie allemaal mee maken. Geweldig!!!!! En Jolanda (Jolanthe) wie weet komt Daniël ook nog op een idee (kate en william?). De gevangenis die jullie gezien hebben? Volgens mij is daar inderdaad een film over geweest, maar dat is toch niet hetzelfde als jullie nu van dichtbij meemaken, dat lijkt ons heel anders, vooral de verhalen er om heen. Geweldig!!!! Geniet nog lekker. Oh Ja, ik hoop voor jullie dat je de lancering mee maakt, dat is een ervaring apart. Dat weten we nog steeds van hoeveel jaar geleden? Heel veel!!!! Liefs Pa en Ma

• 02 Mei 2011 - 06:42

Glen:

Hoi Daniel en Jolanda. Het is erg leuk telkens jullie reisverslag te lezen. zeker na ziek te zijn geweest. Fishermans Wharf is erg leuk he. Ik ga jullie volgend verslagje lezen. glen