It's a small world - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu It's a small world - Reisverslag uit Orlando, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

It's a small world

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

08 Mei 2011 | Verenigde Staten, Orlando

Het is even stil geweest, maar we zijn er nog hoor. En we zijn ook niet verdwaald. De 30e april, terwijl jullie bijkomen van de Koninginnenacht en je klaarmaken voor de Koninginnedag zijn we vertrokken vanuit San Francisco naar Orlando. De vlucht (via Denver) verliep prima. We zijn wel een stormpje van de 3e categorie (best pittig dus) gepasseerd, met de nodige bliksemflitsen en enorme donderwolken, maar die hebben we zonder noemenswaardige turbulentie kunnen omzeilen. Met dank aan de piloot!

Ondanks de goede vlucht zijn we toch 3 uur kwijt. Niet de schuld van de piloot, maar het land is zo groot dat je gewoon meerdere tijdszones hebt. De dag is zo wel erg snel voorbij! Direct na het landen de koffers en de huurauto opgehaald. De keuze is niet reuze. De eerste auto waar we in gaan zitten ruikt zo sterk naar schoonmaakmiddel dat we er bijna misselijk van worden. Volgende dus maar. Deze ruikt beter…Helaas blijken de koffers niet zo eenvoudig in de achterbak te gaan als de Kia, maar het past. We hebben nu een Chevrolet Forte. Op naar het hotel. Het is ondertussen al 00.30 uur.

Het is ruim 30 graden en zo goed als onbewolkt in Florida! Heerlijk! Maar het is hier wel een stuk vochtiger dan in Californië en er zitten meer insecten, dat is dus wel even wennen.

De eerste dag even rustig bijkomen en wennen aan de temperatuur. We besluiten eens heerlijk te gaan shoppen bij een outlet center. Super groot en boordevol Hollanders…. Ja, wij zijn gek op koopjes!

In Orlando zitten we in de Quality inn & suites. Een eenvoudig, maar net hotel. Zeer centraal gelegen (10 minuten van de Disney parken en Sea world). Nu nog op zoek naar entreekaartjes voor de attractieparken. Op elke straathoek worden tweedehands kaartjes verkocht tegen gereduceerd tarief. Dit zijn kaartjes voor meerdere dagen, maar de mensen hebben dan niet alle dagen benut. De kaartjes voor Disney World (Magic Kingdom, want je hebt er nog 3) kunnen we overnemen voor 60 dollar per stuk. Normaal 90....scheelt toch weer!

We gaan de tweede dag vroeg op pad en staan rond 09.00 uur bij de parkeerplaats. Vanaf hier worden we met een treintje naar de ingang gebracht...althans...de kassa's/ toegangspoortjes. Wij kunnen doorlopen, want we hebben al kaartjes. Nu kunnen we kiezen....met de boot of met de Monotrain naar de ingang....wij kiezen voor de trein. Gaat net iets sneller.... Wij schrikken van de enorme mensenmassa die richting het park gaat. Het lijkt wel een concerthal die net is leeggelopen.

Na enkele minuten zien we de ingang en het kasteel al verschijnen! Een kippenvel momentje! Erg mooi! Omdat het nu nog 'relatief' rustig is, lopen we eerst naar de achtbaan en de waterbaan. De wachttijd is nu nog kort (15 minuten).
Disney World is een heel mooi park. Alles is netjes en iedereen heel vriendelijk. De parade is prachtig! Je kan het hele park in een dag bekijken en daarna kunnen je voeten ook geen meter meer vooruit.... Als laatste attractie: It's a small world. We hebben dus nog enkele dagen met dat deuntje (je kent 'm wel) hebben rondgelopen.
Pfff het is pittig zo'n dagje pretpark en dit was pas de eerste dag....

De volgende dag gaan we naar het Kennedy Space Center (Cape Canaveral). Heel indrukwekkend omdat je nu pas ziet hoe dat in de ruimte in zijn werk gaat. We zien 2 prachtige 3D (IMAX) films en die geven een heel mooi beeld van wat er allemaal bij een lancering komt kijken. Ook hebben we een bustour gedaan naar het platform waar de Endeavour klaar staat voor de lancering binnenkort. Helaas is de lancering uitgesteld tot minimaal 16 mei en dan zijn wij al weer terug in Nederland. Dus wij kunnen het helaas niet live meemaken, maar veiligheid boven alles voor de mensen die de ruimte in gaan. Er worden bijna 1 miljoen mensen verwacht, dus ik denk niet dat het opvalt als we niet komen. We gaan het gewoon op TV bekijken.

De laatste dag in Orlando zijn we naar Seaworld geweest. Ook een prachtig park met 2 fantastische achtbanen, waarbij je bij 1 er liggend in moet (Manta)..... Doodeng, maar ook wel weer gaaf om mee te maken. Ze hebben hier de mooiste aquariums. We hebben alles voorbij zien komen; haaien, schildpadden, roggen, zeekoeien, en prachtige tropische vissen. Daan had graag zijn hengeltje uitgehangen in deze bakken, maar meenemen in de koffer is toch wat lastig.

Natuurlijk hebben we ook Shamu (de Orka) gezien. Een hele mooie show. Wij hadden besloten om niet in de wetzone te gaan zitten, want dan kom je er letterlijk doorweekt vandaan! De trainers gaan ook niet mee het water in (zoals ze bij de dolfijnen wel doen), aangezien er vorig jaar in februari een trainer is omgekomen.

Na drie dagen drukte in de attractieparken, vonden wij het mooi geweest en hebben we besloten om weer verder te gaan richting het zuiden. We zijn in Naples (Klein Venetië) beland. Een mooie plaats met een prachtig strand. Wij zijn vanuit hier naar de Everglades gegaan.

De Everglades is een van de prachtige Nationale parken die het land rijk is. Eerst een heel stuk rijden door het Big Pine National Forrest en dan komen we aan bij het Shark Valley Visitor center. Hier kan je met de fiets, lopend of met een tram een rondje maken door het park. Wij hebben gekozen voor de tram. Dit duurt net zo lang als met de fiets, alleen krijg je nu ook uitleg van allerlei dingen en zij weten de leuke en interessante plekjes te vinden. Op de fiets rijd je daar zo aan voorbij.

Omdat het erg droog is voor de tijd van het jaar (de waterstand is een halve meter tot een meter lager dan gemiddeld)is het nu eenvoudig om alligators te spotten. In de overgebleven poeltjes vechten ze om de beste plek en de laatste visjes. Ook baby alligators hebben we genoeg kunnen vinden. Erg leuk.

De rol van de Everglades in het ecosysteem is behoorlijk groot. Er werd goed uitgelegd hoe het werkt in de droge en natte seizoenen en hoe de vele dieren er (naast en door) elkaar kunnen overleven. Daar zullen we jullie niet mee lastig vallen. Dat moet je zelf maar aanhoren van de gidsen aldaar! Of even googelen….

Helaas zat het weer vandaag niet helemaal mee. De eerste helft van de tour was perfect, de tweede helft: drijfnat! Tijdens het wandelen van de tram naar het uitkijkpunt (500 meter) begon het zo hard te regenen dat iedereen drijfnat aankwam bij het uitkijkpunt… maar vervolgens ook weer terug moesten…door dezelfde bui naar de tram. Niet de leukste actie van deze vakantie. Tot nu toe wel de natste. Maar gelukkig is het heerlijk warm buiten, dus is het niet zo heel erg.

Op de terugweg gelukkig goed op kunnen drogen in de auto en ’s avonds de accommodatie geregeld voor de volgende dagen: Key Largo!

Daar wordt het nog natter, want we gaan (hopelijk) duiken! Tot snel!

• 09 Mei 2011 - 06:11

Glen:

Hoi, leuke fotos, en leuk te lezen dat jullie het erg naar je zin hebben, en vooral voor mij om eens iets Amerikaans te lezen wat wij niet hebben meegemaakt. fun hoor. tot gauw weer en geniet maar lekker! Glen

• 09 Mei 2011 - 07:32

Petra Z:

Wat een leuke en mooie dingen beleven jullie!! Wat een leuke foto's.
    Gaan jullie ook nog een beetje luieren?

• 10 Mei 2011 - 19:38

Janke En Wim Stegger:

Geweldig, Daniël en Jolanda. Als ik Jolanda op de foto zie dan kunnen we het ons nog herinneren van zoveel jaar geleden. Het Kasteel ziet er nog hetzelfde uit. Niet alleen bij Disney maar ook de Cape Kennedy(Canavarel) en Sea World. En zoals jullie het omschrijven. Fantastisch. Geniet nog even. Liefs Pa en Ma

• 13 Mei 2011 - 09:38

Richard:

We willen op het werk minimaal 1000 foto's zien van jullie reis in de USA :-)