Kopje onder in Mauritius - Reisverslag uit Grand Gaube, Mauritius van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Kopje onder in Mauritius - Reisverslag uit Grand Gaube, Mauritius van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Kopje onder in Mauritius

Door: Jo en Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

11 November 2013 | Mauritius, Grand Gaube

Vandaag moeten we weer eens vroeg op, want we gaan duiken! Maar eerst gaat Daan op zoek naar “the message in a bottle” (flessenpost).

Het hotel waar we verblijven verstopt namelijk elke dag 3 flessen op het resort. In deze flessen zit een cadeaubon en als je een fles vindt, ga je naar de receptie en krijg je te horen wat je hebt gewonnen. Het grappige is dat je iedereen de hele dag ziet zoeken naar die flessen! De eerste dag zagen we mensen aan bomen rammelen en in struiken kijken….. je denkt, die zijn niet goed wijs, totdat je door hebt wat ze aan het doen zijn. En uiteindelijk ook zelf wordt aangestoken....

Eigenlijk hebben we nu geen tijd om te zoeken, want we staan te wachten op ons vervoer naar het duikcentrum. Maar Daan kan het niet laten en loopt toch maar even een rondje door de tuin, richting de spa, je weet tenslotte maar nooit! En ja hoor, nog geen 5 minuten later komt hij terug met een fles! Top! Wij naar de receptie en dan blijkt dat we hebben een massage van 30 minuten hebben gewonnen. Deze massage is geldig voor 1 persoon. Daan heeft behoorlijk last van zijn schouder, dus komt enorm goed uit! Jo kan ook een massage krijgen, maar dan met korting. Wij zijn gek op korting! :-)

Omdat we de fles hebben gevonden, wil het hotel graag een foto van ons maken om op Facebook te zetten. Prima, maar voor wat hoort wat en we maken een geintje dat we in ruil voor de foto de andere massage ook gratis willen! Het was uiteraard een geintje, maar blijkbaar hebben we nog niet genoeg gratis gehad en krijgen we inderdaad de tweede massage erbij! Dat is nog eens een goede deal!

De eigenaar van de duikschool staat inmiddels ook al bij de receptie op ons te wachten, snel stappen we in en rijden in ongeveer 20 minuten naar de duikschool!
We gaan voor de eerste duik slechts 15 minuten varen uit de kust bij Pereybere: Coral garden. We zijn benieuwd. De duik is niet erg diep (max 17 meter) en valt ons eigenlijk een beetje tegen. Bij Coral garden hadden we wel iets meer en mooier koraal verwacht (what’s in a name….). We zien aardig wat verschillende vissen en genoeg leven, maar soms is het wel goed zoeken naar de kleine dingen.

Voor Jo is deze eerste duik niet echt geslaagd. Ze heeft te veel gewicht mee gekregen en zakt dus als een blok beton naar de bodem, waar ze vervolgens bijna niet niet meer vandaan komt. Ze moet veel gebruik maken van haar vinnen om te corrigeren, waardoor ze vervolgens 2 keer kramp in haar kuiten krijgt. Jo kan normaal gesproken heel lang onder water blijven (ze verbruikt normaal weinig lucht; zuinige Hollander), maar door deze acties, was ze in een redelijk tempo door haar lucht heen. Kortom een hele intensieve duik, die we maar snel weer vergeten. Ach weer een ervaring rijker.

Na deze duik gaan we (helaas) weer terug aan wal. Dat valt ons erg tegen. Er was ons verteld dat we twee duiken kort achter elkaar zouden doen, zonder terug te gaan naar het duikcentrum. Bij het duikcentrum blijkt dat we zelfs ruim 2,5 uur moeten wachten tot de volgende duik. Ze doen de 2 duiken achter elkaar alleen bij de deelnemers die een duikcursus volgen. Niet heel handig als je resort 15 kilometer verderop ligt.....
Gelukkig maken we van de nood een deugd en besluiten we (alsnog) naar Grande Baie te gaan voor een lunch en wel …..met de BUS. Kost bijna niets en werkt prima. De taxi’s zijn hier erg duur en we vinden het wel leuk om tussen de locals te zitten. Iedereen is hier even vriendelijk en behulpzaam. Dus leuk vermaak!

In Grande Baie zijn genoeg winkels en eetstalletjes. De eetstalletjes slaan we dit keer over in verband met duiken. We weten niet precies hoe hygiënisch dit is en met rommelende darmen gaan duiken is niet zo prettig. Na de lunch gaan we weer terug met de bus.
Duik 2 gaat naar de locatie “Ti Corail”. Beter dan de voorgaande duikspot. Het zit hier vol met lion fish en we zien ook nog een prachtige grote rog. Heel gaaf, maar helaas zwemt deze al snel weg. Het was bij de duikschool niet mogelijk om een camera te huren. Balen! Het is bekend dat de oostkant van het eiland beter is als je wilt duiken (wij zitten in het noorden), maar daar is het water veel kouder, is het weer vaak minder goed en waait het meer. Dus voor ons genoeg redenen om in het noorden te verblijven. Koud water schrikt Jo namelijk af…. Het water is hier 25 graden, maar dan duiken we wel met een dik (5,5 mm) pak, anders is het voor ons toch echt nog te koud.

Na deze duik is het weer tijd om terug te keren naar het resort. Omdat de taxi best prijzig is en de bus voor het resort langsrijdt…besluiten we nogmaals met de bus te gaan. Omdat we een specifieke bus moeten hebben is het wat langer wachten, maar de beleving maakt het meer dan goed. We vragen ons af en toe af of de chauffeurs door hebben dat ze een bus besturen MET passagiers. Ze rijden als gekken.

Op zondag hebben ze geen mogelijkheid om te duiken (op zondag is bijna alles gesloten), maar we willen toch graag duiken. We lopen nog even langs het duikcentrum van ons resort en hier kunnen we wel op zondag duiken. Scheelt wel een hele hoop gedoe met het vervoer en kunnen we mooi vergelijken welke duikschool wij nu prettiger vinden.

De volgend dag gaan we duiken via de duikschool op het resort. De spullen van deze duikschool zijn een stuk nieuwer, en de boot waarmee we gaan is groter (en luxer)!We krijgen zelfs flesjes water uitgedeeld. Top!

We krijgen een goede briefing op de boot en hebben er een goed gevoel over. De eerste duikplek was tevens een snorkelplek en dus veel verschillende soorten vis te zien. Leuk!
De tweede duik was iets verder op en minder vis, maar meer koraal.
We zijn met 2 andere duikers, waarvan er een per ongeluk met haar vin tegen Jo haar hoofd schopt. Bijna duikbril en ademapparaat uitgetrapt. Ging net goed gelukkig!

We keren met een goed gevoel weer terug naar het resort, waar we pas om 13.30 uur aankomen. Niet zo gek dat we trek hadden gekregen. We eten even lekker wat en proberen een plekje te vinden aan het strand, maar het is volle bak. Veel ligbedden worden bezet gehouden, terwijl er niemand te vinden is, beetje jammer!

Dan maar lekker naar de kamer waar we de jacuzzi laten vollopen en gelijk ook maar een lekkere fles wijn opentrekken! Ons maken ze niet gek! ’s Avonds doet Daan mee aan het pokertoernooi dat georganiseerd wordt door het resort. Helaas niet gewonnen, maar gezellig was het wel!

De volgende dag maken we weer 2 duiken via het resort, want dat was goed bevallen. Het wordt een multi-level duik (duik met verschillende dieptes). De eerste duik gaat tot 32 meter langs een rotswand. We zien een enorme aal en een enorme tonijn (jammie) voorbijkomen. Verder is er weinig vis te zien, maar wel mooie duik langs een rotswand. Helaas worden we van de gids die deze keer mee is minder blij. Het is erg onduidelijk welke kant we op gaan en hij trekt zijn eigen plan…. Hij is zelfs even helemaal niet meer te zien, maar gelukkig hebben we nog een andere zeer ervaren duiker mee die ons ook in de gaten houdt. De tweede duik is in een mooi gebied met veel koraal en vis. Dus genoeg te zien!

Het zijn helaas ook onze laatste duiken, omdat we morgenavond alweer naar huis gaan en we 24 uur voordat we vliegen niet meer mogen duiken. Daarbij is het duiken hier wel leuk, maar niet wat wij er van verwacht hadden. We hadden mooier koraal en meer onderwaterleven verwacht. De oostkust zal vast beter zijn, maar voor ons was het prima zo!