Naar Stellenbosch via de kust! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Naar Stellenbosch via de kust! - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Naar Stellenbosch via de kust!

Door: Daan en Jo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

01 November 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

De wekker gaat weer om 06.30 uur, want als het goed is worden we om 07.00 uuropgehaald. We kleden ons snel warm aan. We hebben nog geen definitieve bevestiging gehad dat het duiken met haaien doorgaat, maar geen bericht is goed bericht, hopen we! Toch slaat de twijfel toe als het al ruim na 07.00 uur is en het weer ook niet geweldig te noemen. De gastvrouw bij wie we alles hebben geregeld (utresia) laat ons weten dat het ook nu helaas niet doorgaat vanwege het weer. Pas in de middag zou het kunnen….maar dan moeten wij weer door naar Stellenbosch. Balen! Geen haaien voor ons dus…..
Het is ongeveer 3 uur rjden naar Stellenbosch. We besluiten via de kust te rijden, dat is wel een langere route, maar is echt de moeite waard. (Jordy, bedankt voor de tip! We hebben nog even voor je getoeterd in Gordons Bay).
We rijden eerst langs Betty’s bay waar aan de kust een pinguinreservaat zit. Als we aankomen ruiken we de pinguins al vanaf ruime afstand. Ongelovelijk, wat stinkt dat! Er zitten honderden pinguins en zelfs wat kleine ukkies lopen er rond. Mooi om te zien en het is maar goed dat je de geur niet ruikt op de foto’s! Vervolgens rijden we door de kustweg af en die is werkelijk prachtig! Het schijnt dat hier veel autoreclames worden opgenomen en dat is te begrijpen. Daan baalt dat we hier nu rijden met een Toyota “nogwat” in plaats van zijn Mini. Wat een heerlijke weg om te rijden en gelukkig schijnt de zon, wat het allemaal nog net even mooier maakt. Via Gordons bay rijden we richting Stellenbosch waar we onze gehuurde villa staat. Deze ligt verscholen in de wijngaarden, maar blijkt een juweeltje. En naast de ruime indeling ook een fantastisch uitzicht op Kaapstad, de tafelberg en de wijnranken in de omgeving. Wauw! We hebben een eigen zwembad (veel te koud) en patio met braai waar we heerlijk kunnen relaxen!
Na de koffers te hebben gedumt willen we nog even kijken of we een wijn en chocolade proeverij kunnen doen om de dag mee af te sluiten.
We komen uit bij Waterford Estate. Een klein stukje rijden, dus dat moet nog voor sluitingstijd lukken. De meeste wijnestates sluiten namelijk om 17.00 uur.
Het landgoed en het landhuis zien er al indrukwekkend uit. Eenmaal binnen worden we netjes geholpen en vinden een plekje bij de fontein. Laat de wijn en de chocola maar komen!
We krijgen ieder 3 wijnen. 2 roden, 1 witte dessertwijn. Elk met een eigen stukje bijpassende chocolade. Het is werkelijk verrukkelijk! Jammer dat de glazen niet helemaal gevuld zijn…..

Als het 17.00 uur is gaan we richting Stellenbosch en halen nog wat boodschappen. We gaan nog een hapje eten bij de Volkskombuis. Hier vind je het lokale afrikaanse eten. We nemen een proeverij van 3 gerechten. Helaas niet allemaal even lekker. De vraag is of dat aan de kok ligt of dat het lokale eten ons minder smaakt. Morgen weer wat anders proberen, keuze genoeg hier!

• 04 November 2013 - 16:17

Janke En Wim:

Wat een mooie villa en uitzicht!! Nou, daar moeten jullie echt van genieten, geweldig. Is de stank van de pinquins al uit jullie neus? Jammer dat het duiken voor jullie niet door ging, maar misschien later nog een keer?
    Liefs
    Janke en Wim

• 05 November 2013 - 14:36

Mieke (de Vervelende Echtgenote):

Hoi Jolanthe en Daanly( lijkt best wel een beetje op Wesly),
    Wat een verhalen. En het is nog echt gebeurd ook. Hebben jullie inmiddels al in "de gouden kooi" naar haaien kunnen kijken? Dat zal me wat zijn. Julie kunnen nu misschien wel zaken gaan doen met Tom Tom. Het scheelt namelijk niet veel meer of jullie hebben alle wegen op deze aarde bereden. Voor de goede orde geef ik jullie - misschien overbodig - een tip: Hier in Nederland zijn er ook leeuwen, giraffen, olifanten, pinguïns en allerlei soorten insekten zoals kakkerklakken, spinnen, gedroogde sprinkhanen. Desgewenst geef ik jullie de exacte locaties. Dat even terzijde. Aan de ene kant zijn wij natuurlijk enorm jaloers en aan andere kant vinden we het vanzelfsprekend prachtig dat jullie zo genieten. Wil je de stamhoofden de groeten van Mieke en Jilles doen. Zij kennen ons van het programma: "De groeten thuis." Voor nu, wensen we jullie nog heel veel plezier. Kusjes van Mieke en Jilles.

• 05 November 2013 - 18:51

Petra:

Het klinkt ruikt smaakt allemaal weer geweldig!! Lekker genieten maar.