Van Safari naar Walvissen spotten! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Van Safari naar Walvissen spotten! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Van Safari naar Walvissen spotten!

Door: Jo & Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

30 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Gansbaai

Om 06.15 uur gaat de wekker! We worden namelijk om 06.50 uur verwacht voor de ochtendsafari. We zijn om op tijd, maar helaas te laat voor de koffie.... er is alleen nog maar thee verkrijgbaar.... Ach... dat is ook lekker warm! Een lekker koekje erbij maakt weer veel goed! Het is in de ochtend erg fris en hebben dikke truien aangetrokken tegen de kou. Gelukkig schijnt de zon! Niet iedereen kon blijkbaar zo vroeg zijn bed uitkomen, want we missen een paar mensen. Helaas, we vertrekken zonder hun.

We moeten een eind rijden en vervolgens komen we een giraffe tegen. Een stuk dichterbij dan gister, maar helaas niet zo dichtbij dat we hem kunnen aanraken....

We rijden door en vervolgens zien een groep leeuwen bij elkaar liggen. We rijden er met de truck heel dicht langs en staan oog in oog met ze! Hoe gaaf! We maken mooie plaatjes! Wel fototoestel goed vasthouden, want een vrijwilliger om deze te gaan halen was er niet....
Vervolgens zijn we doorgereden naar het rescue center, waar enkele dieren worden opgevangen die slecht behandeld zijn. Er is een panter, cheetah, 2 leeuwen en 3 krokodillen, uiteraard wel achter hekken.
Dan is het bijna 09.00 uur en tijd om te gaan ontbijten! Na het heerlijke ontbijt ruimen we de kamer op, want we moeten om 10.00 uur uitchecken. Als we met de koffers naar de auto willen lopen, komen er nog 2 olifanten langsgelopen, heel gaaf!

We willen nog een keer naar het rescuecenter, maar helaas is er geen ranger beschikbaar die met ons mee kan. Het begint dan ook in een keer te regenen. Dus tijd om te gaan! We hebben een lange rit (260 km) voor de boeg naar Gansbaai.

Gansbaai is the place to be voor het spotten van walvissen. Zij zijn van augustus t/m oktober voor de kust te vinden. Het is nu eind oktober, dus met een beetje geluk hebben ze op ons gewacht!

We zijn 3,5 uur onderweg en komen bij onze B&B aan. Het ziet er zeer goed uit.We hebben prachtig uitzicht op zee en dus een goed uitzicht voor het spotten van walvissen. Als we naar binnen gaan is alleen de schoonmaakster aanwezig. We mogen alvast een kamer uitzoeken en als we geïnstalleerd zijn, gaan we nog even lunchen. We gaan gelijk naar het informatiecentrum om te checken welke mogelijkheden er zijn voor het kooiduiken met de witte haai (ja, dat is een soort jaws, vandaar de kooi....) en een boottocht voor het spotten van de walvissen. Vanwege de enorme wind varen er vandaag geen boten uit en morgen waarschijnlijk ook niet. Dat is balen! We doen een prebooking en horen morgen wat de mogelijkheden zijn.

Als we terugkomen is ook de gastvrouw van de accommodatie aanwezig. Zij geeft een rondleiding en geeft aan dat we ook via haar het duiken met haaien en de walvissentour kunnen boeken! Top! Alleen is de vraag of het morgen door kan gaan, vanwege het weer. Ze houdt ons op de hoogte! We komen lekker bij in het zonnetje op ons terras met uitzicht op de walvissen! Prachtig! We kunnen er uren naar kijken.
's Avonds gaan we heerlijk uit eten in Gansbaai! Een ontzettend leuk restaurant (rosemary's), waarbij je het idee hebt in je eigen huiskamer te zitten. En het eten is heerlijk vers!
We gaan op tijd slapen, want misschien moeten morgen weer vroeg op! En uiteraard hopen we op mooi weer!

• 01 November 2013 - 11:48

Steef & Es:

Hoe gaaf is dit met al die dieren.....Dat lijkt me ook leuk om nog eens te doen als de kinderen groter zijn. :-)
    Hopelijk voor jullie gaat het morgen door en krijgen wij weer een indrukwekkend verslag. Haha
    We wilde trouwens nog even zeggen dat we het heel leuk vonden dat jullie ondanks de drukte, toch nog even tijd zagen om op Quinten zijn verjaardag te komen Top :-)

• 01 November 2013 - 13:17

Janke En Wim:

Wat een geweldige foto's van geweldige dieren. En nu maar hopen dat de boottocht door kan gaan en andere dieren kunt spotten. Fantastisch