Van bloedheet naar ijskoud - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu Van bloedheet naar ijskoud - Reisverslag uit Fresno, Verenigde Staten van Daan en Jo - WaarBenJij.nu

Van bloedheet naar ijskoud

Door: daanenjo

Blijf op de hoogte en volg Daan en Jo

24 April 2011 | Verenigde Staten, Fresno

Vanochtend vroeg vertrokken...in de luwte van de…casino’s naar Death Valley. Auto volgeladen, aftanken en gaan.
Er zijn meerdere routes naar en door Death Valley. Wij gaan voor maximaal bakken en braden, dus de hele vallei door. Eerste stop was de Natural Bridge. Om hier te kunnen komen moesten we een stuk onverharde weg over. En uiteindelijk weer terug. Het minst comfortabele stukje rijden.

Daarna Badwater. Veel “Bad” weinig “Water”. Dit is het laagste punt van de USA (als ik me niet vergis). Zo’n 88 meter onder zeeniveau. En toch zo weinig water. Wel een hele indrukwekkend grote witte zoutvlakte en een klein poeltje zout water en een respectabele 35- 40 graden Celsius.

Op de achtergrond “Dante’s view/ peak” met besneeuwde bergtoppen een mooi contrast.

De volgende bezienswaardigheid in Death Valley: Artist drive. Een route van 13 kilometer door verschillend gekleurde bergen. Groen, geel, paars, grijs en noem maar op. Erg mooi om te zien en doorheen te rijden.

De planning was deze rit te eindigen in Lone Pine. Een klein plaatsje tussen Death Valley en Sequoia National Park in. We waren echter iets eerder in Lone Pine en hebben besloten om door te rijden naar Bakersfield, zodat dit de volgende dag weer wat kilometers zou schelen. Prima geslapen in een Motel 6.

Vanuit Bakersfield doorgereden naar Sequoia NP. Omdat we gister lekker hebben doorgereden, zitten we er nu dicht bij. We hebben geluk. We hoeven geen entree te betalen, iets met nationale parken week. Duurt tot en met zondag. Maakt ons niet uit wat de reden is, wij kunnen alle parken nu gratis bezoeken. Yosemite gaat dus ook geen geld kosten. Klinkt goed toch? Want ondanks de goed dollarkoers, vliegt het geld je zak uit. Wij zijn nu hoofdsponsor van Starbucks (heerlijke koffie!).
De route die we door het park rijden eindigt vlak bij Fresno. Dat wordt dan ook de stop voor vanavond. Eerst het park in. Erg veel bochtige bergweggetjes, maar een fantastische natuur. Geen beren gezien, maar wel herten. Alles is er heerlijk groen en gekleurd. Hoe verder we komen, hoe meer wit er echter verschijnt: sneeuw!! Wij zitten met korte broek en t-shirt in de auto….er gaat iets niet goed (warme kleding ligt gelukkig achterin!)

Een enorm groot contrast met Death Valley. Hier staan we tot onze enkels in de sneeuw en kunnen we de ski’s onderbinden.
De grootste trekpleister van dit park: General Sherman. Geen man, maar een boom. En wat voor een. De grootste Sequoia boom in het park. Helaas kunnen we niet in de buurt parkeren. We moeten eerst doorrijden naar een visitorcenter en kunnen dan met een gratis shuttle bus worden gebracht en gehaald. Goed geregeld, maar wel vol in zo’n busje.

Jo kon het niet laten en moest natuurlijk nog even ‘boomknuffelen’. Gerneral Sherman is heerlijk zacht, maar helaas te groot om mee naar huis te nemen.
Het uitzicht is overal langs de route erg mooi. Er zijn gelukkig voldoende stopplaatsen…

We zijn ondertussen de 1000 miles (1600 km) gepasseerd. En op naar Yosemite! Als het goed is gaan we hier beren spotten! Nu slapen en morgen vroeg weer op!

Oh ja...iedereen natuurlijk een vrolijk pasen !

• 24 April 2011 - 20:15

Petra Van Der Zande:

Zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen!!!! Ik herken alles letterlijk!!!
    Er staat jullie nog veel moois te wachten. Als je naar de Grand Canyon gaat, probeer dan ook naar Bryce Canyon te gaan. Onvergetelijk mooi en groots!!!!! Probeer het echt te doen!!!!
    Veel plezier!!!!

• 24 April 2011 - 22:44

Lucy.:

Geweldig wat jullie ondernemen. Blijven genieten.!!! Lieve groet Jan en Lucy.

• 25 April 2011 - 13:52

Theo En Inge:

wat is dit toch een geweldige reis het is ook super zoals jullie het beschrijven
    of we er midden in zitten (behalve de sneeuw dan) geniet volop van al het moois groetjes pa ma

• 26 April 2011 - 07:06

Glen:

Jullie hebben een mooie Pasen gehad zeg in dat gebied. Eén van de mooiste gebieden in de US. Carla en ik hebben het rond Sequoia en Yosemite erg naar onze zin gehad. Koud daar he?! :)

greetz! Glen